Home

30 Juli 2017

Dag : Zondag
Aantal km : 163,5 km
Weer : Eerst 17 graden, later 35 graden en in avond graadje of 24 en veel wind.

Accommodatie : Carvi Beach Hotel

Vandaag begint onze reis. We vertrekken om ongeveer 00:50 uur uit Drachten. Onze vlucht is om 06:15 uur. We hebben alles zo goed mogelijk ingepakt en de reis kan beginnen. We moeten inderdaad heel vroeg weg, maar dan hebben we in Portugal meer tijd. We rijden eerst natuurlijk naar Schiphol toe waar we onze auto op lang parkeren zetten en dan met bus naar vliegveld. Het was erg rustig onderweg met de auto. We reden zowaar in 1x zonder drukte naar Schiphol toe. De auto even op P3 parkeren en daarna met de bus naar Schiphol toe. Wij moesten naar afdeling 2. Daar aangekomen was de balie nog niet open. Dus wij even wachten, maar al snel konden we in de rij staan. We waren nu als eerste in de rij. Dat gebeurd niet zo vaak.

Schiphol, het vliegtuig staat al klaar

We moeten in Lissabon overstappen naar een ander vliegtuig. Maar dat gaat vanzelf. Gewoon goed opletten wat ze zeggen. Toen we de tickets hadden gingen we maar de douane toe. Daar even wachten en konden we gecontroleerd worden. Er was niets aan de hand. We moesten wel de laptop etc uit de hoes halen. Maar uiteindelijk is het goed gekomen. We kunnen nu even wat drinken en eten. Zo gezegd zo gedaan en hebben we twee broodjes en een yoghurt smoothie gehad. Waren we wel aan toe. Daarna naar de gate toe en ook hier nog even wachten en na verloop van tijd konden we het vliegtuig ook in. Dat ging goed natuurlijk. We moeten in Lissabon overstappen, zoals we al eerder zeiden op andere vlucht. De koffers worden gelijk door gelabeld naar Faro. Nu maar hopen dat we de koffers straks ook hebben. We komen als het goed is om 08:15 uur aan in Lissabon. Dan hebben we nog even tijd voor de transfer. Het vliegtuig vertrok om 09:45 uur vanuit Lissabon naar Faro. Daar komen we om 10:15 uur aan.

We naderen Aeroporto de Faro

We gingen nadat we het vliegtuig uit waren naar de bagage claim. Hier moesten we uiteindelijk wel 30 minuten wachten voordat de koffers kwamen. Daarna moeten we opzoek naar auto verhuur bedrijf Sixt. We moesten een stukje lopen om bij de autoverhuur te komen. Maar dat is ook weer goed gekomen. We waren meteen aan de beurt. De papieren even invullen en we kregen een Opel Corsa mee. Daar gaan we de komende 17 dagen mee rijden.

Toen we alles in de auto hadden gingen we maar op pad. Met de auto is verders alles goed. We hoeven zelfs bij terugkomst in Porto niet te tanken. Dat scheelt weer. We hebben TomTom ingesteld op ons 1ste bezienswaardigheid, Faro/São Miguel-Goldra deze berg is 411 m hoog. De rit er naar toe verliep vlekkeloos. Toen we daar aankwamen was het er lekker rustig. We hebben hier een mooi uitzicht over Faro. Tevens stonden hier ook wat masten. We hebben weer diverse foto’s gemaakt van de masten en ook weer film. Op een gegevens moment ging het alarm af. We deden niets. We dachten we gaan maar snel weg. Straks gebeurd er ook iets. Maar er kwam niemand. Gelukkig maar. Hier hebben we overigens ook nog met beide ouders gebeld dat alles goed gegaan is. Daarna ging onze reis verder. We gingen naar Loulé daar stond een mast en een vervallen molen. Hier hebben we wat foto’s gemaakt.

Het was lekker warm overigens. De temperatuur kwam al bij 35 graden. Daarna was het tijd om richting het strand te gaan. Onderweg bij een BP tankstation een magnum ijsje gehad. Hier waren we om 14:15 uur. We gingen om 14:30 uur weer verder. Onderweg zijn we ook nog even naar de Aldi geweest. Even wat boodschappen gedaan. Daarna gingen we richting de kust.

Elektronische tol in Portugal

We gingen naar Da Rocha, Algarve. We waren hier om 15:00 uur Hier hadden we een mooi uitzicht over een groot strand. We konden onze auto nog maar net kwijt, maar het is gelukt. Het was een mooi uitzicht. We gingen om 15:30 uur weer weg.

Daarna gingen we naar Farol de Alfanzina een vuurtoren. Hier hadden we wederom een mooi uitzicht over de kustlijn. Hier waren we om 16:05 uur. Het was toen 33 graden. De vuurtoren was niet meer in werking, maar was omgebouwd tot een woning. We hebben hier wel wat rondgelopen. Nabij de vuurtoren hebben we wat drinken gehad. Dit was lekker verfrissend. Om 17:10 uur zijn we daar weer weggegaan.

Da Rocha, Algarve

Farol de Alfanzina

We zijn bijna in Lagos, onze eerste overnachting

Onze eindbestemming is Carvi Beach hotel in Lagos. We kwamen hier uiteindelijk om 17:45 uur aan. We moesten wel even een plaatsje zoeken voor de auto, maar dat is gelukt. Even inchecken en spul naar de kamer toe brengen. Daarna de rest ophalen. Even wat bekomen en daarna gingen we de omgeving wat verkennen. We hebben wat rondgewandeld. Daarna weer naar de kamer toe en hebben we ons klaargemaakt voor het avond eten. We hebben in het hotel gegeten op het dakterras van het hotel. We hebben een mixed grill genomen met een salade en wat drinken. Het was er wel wat fris. Het blijkt dat het snel afkoelt hier aan het strand :-) Daarna weer naar hotel kamer toe waar we het verslag gemaakt hebben en de foto’s gekopieerd

Carvi Beach Hotel

Het strand bij Carvi Beach Hotel

Sibbele is aan het filmen op het strand bij Carvi Beach Hotel

31 Juli 2017

Dag : Maandag
Aantal km : 224,8 km
Weer : 25 graden, later bewolkt vanaf zee

Accommodatie : Carvi Beach Hotel

We hebben een goede nachtrust gehad. We gingen om 07:30 uur van bed af. Om 08:00 uur hadden we ontbijt. Dit was zeer goed verzorgd. Nu maar hopen dat de rest ook zo is, maar dat zien we dan wel weer. Maar dit was in ieder geval goed geregeld. Je kon van alles krijgen en het werd telkens aangevuld. Toen we dit op hadden gingen we weer naar de kamer om ons klaar te maken voor vertrek. We gaan een stuk rijden om diverse dingen te bekijken. We gingen om 09:50 uur weg.

Rooftop Restaurant - Bar hier hebben we ontbijt

We gaan richting Fóia/Monique. Diverse foto stops gehad. Uiteindelijk waren we 11:15 uur boven. We moesten inderdaad een stuk rijden. Er was hier een groot parkeerplaats. Je kon hier wandelen, van het uitzicht genieten etc. We zaten waar wij waren rond de 892 m hoog. Op deze berg bevindt zicht o.a. een militaire rader station en diverse FM en TV masten. Je kon je auto goed kwijt, voldoende plaats.. We waren hier een tijdje, en na al deze inspanning hebben we een lekker blikje ijsthee gehad, lekker verfrissend. Ondertussen werd het hier al aardig druk. Er was hier een lokaal kerkje en nog een souvenirwinkel. Hier hebben we wat magneetjes gekocht.

Fóia/Monique we staan hier op 892 meter hoogte

Kerkje St. Antonio

Toen we dit op hadden gingen we richting de auto om nog een broodje te eten en wat fruit. Dit hadden we meegenomen uit het hotel vanmorgen. We gingen rond 12:50 uur weg. We gaan weer naar de kust toe, 47 km. Onze bestemming was Odecexie. Hier had je een mooi uitzicht over de zee en strand. We waren hier om 14:00 uur. We hebben hier ongeveer een half uurtje gezeten. We gingen om 14:30 uur verder. Daarna gingen we naar het strand Amoreia. Hier weer bij een strand gekeken en rondgelopen. Hier waren we om 15:00 uur. Hier konden we ook even naar de kust toe via een speciaal aangelegd houten vlonders. Vanaf deze vlonders had je uitzicht op strand van Monte Clerigo en kliffen. We gingen rond 15:40 uur weer weg. Vervolgens gingen we naar Cabo San Vicente. Dit was een vuurtoren. We moesten een aantal punten overslaan helaas. Hier hadden we geen tijd voor anders werd het nachtwerk. En dan zie je niets meer.

Odecexie beach

Amoreia beach

Hoge kliffen en het strand van Monte Clerigo

We gaan naar de vuurtoren. Het waaide het erg hard en bewolkt helaas. We waren hier om 16:45 uur. We hebben hier wat rondgelopen en we hebben een FM band scan gedaan. We gingen hier om 18:00 uur weg, het was hier maar 20 graden. Om 18:05 uur kwamen we aan bij het fort, Sagres Fortaleza. Hier kon je in voor 3 EURO per persoon. We gingen hier om ongeveer 18:25 uur weer weg. Eerst nog even tanken in het dorp, gasoline 98, EURO 1,46 per liter ! Volgende keer doen we Gasolina 95, dit is EURO 1,39. Daarna gingen we onze weg vervolgen richting Lagos. Onderweg nog een paar uitzichten meegenomen en vervolgens naar Lagos waar we hebben gegeten. Hier waren we rond 19:30 uur. Dit was een groot winkelcentrum waar je ook kon eten. Daarna gingen we nog 1 plaats bezoeken en dat was een uitzicht over rotsformaties en stranden natuurlijk. We waren hier om 20:30 uur. Toen was het tijd om terug te gaan naar het hotel. We waren hier om 21:10 uur Dus we zijn bijna 12 uur onderweg geweest. Een productief dagje zullen we maar zeggen. Morgen gaan we richting het Oosten van Lagos. Hier hebben we een stuk overgeslagen toen we hier kwamen. Kunnen we nu nog even meenemen voordat we omhoog gaan. Maar wat we morgen allemaal gaan doen, dat zien jullie dan wel natuurlijk.

Beliche strand met in de verte de vuurtoren Sint Vicente

vuurtoren Sint Vicente

Sint Vicente, een echte toeristische trekpleister

overblijfselen van Fort Almadena

01 Augustus 2017

Dag : Dinsdag
Aantal km : 193,1 km
Weer : 28 graden

Accommodatie : Carvi Beach Hotel

Vandaag wederom om 07:30 uur opgestaan. Om 08:00 uur gingen we weer naar ons ontbijt toe. Het zag er weer goed verzorgd uit. Prima dus. Nu maar hopen dat de rest van ons verblijf in Portugal ook zo is :-)  Na het ontbijt gingen we naar de kamer toe waar we ons klaar maken voor vertrek met de auto. We gaan weer een stuk rijden om verschillende dingen te bekijken. Zonder auto kom je hier niet ver dan zit je maar in het hotel of op het strand.

De eerste mensen liggen alweer op het strand....

Vandaag gaan we weer op pad. Het weer was een stuk beter dan gister middag. Het was nu volop zon 23 graden in het begin. We gingen om 09:20 uur weg. Onze eerste stop was Ponta da Piedade. We waren hier om 09:25 uur. Hier was natuurlijk een parkeerplaats. Hier stonden ook een aantal campers. Wij waren mooi op tijd en konden onze auto nog goed parkeren. Later blijkt dat dat niet meer zo vanzelf is…We hebben hier een stukje gelopen en van het uitzicht genoten. We hadden zicht op het strand wat bij ons hotel is. Tevens had je een mooi uitzicht op de kustlijn van de Algarve. Toen we weer terug kwamen bij de auto was het aardig druk geworden met auto’s. De toegang tot dit parkeerterrein liep ook al vol.

We gingen hier om 09:45 uur weg. Daarna gingen we naar de vuurtoren van Lagos. Hier kwamen we om 09:50 uur aan. Hier kon je om de vuurtoren lopen, je kon er niet in. Maar de weg om de toren was mooi. Je kon wederom van de ver gezichten genieten en van de kustlijn van Algarve. Tevens kon je ook gewoon steil naar beneden kijken. Was er wel mooi. Toen wij er waren was het erg rustig. Maar toen we er een tijdje waren was het er druk geworden. Wat bleek later, er waren 4 bussen met toeristen gekomen. Wij waren mooi op tijd. Na onze tocht hebben we een verkoeling gehad in de zin van een ijsco, een ananas ijsje ! Was lekker. Daarna gingen we onze weg vervolgen. We gingen om 10:45 uur weer verder.

Ponte da Piedade

Hier eerst nog een ijsje gehad.

Gisteren onderweg naar Fóia/Monique zag Hepke een slanke mast staan en ook een veld met zonnepanelen. Deze hebben we opgezocht in google maps en in TomTom gezet. Dus daar gaan we nu naar toe. We hebben de mast gevonden natuurlijk. Daar aangekomen was het er lekker rustig. We zagen de zonnepanelen ook al liggen maar we zagen de achter kant. We proberen dit nog van voren te kunnen bekijken. Maar dat zien we wel even. We waren hier om 11:00 uur en 26 graden. We hadden ook een overzicht op Lagos. Op de deur van het zenderhuisje staat een bordje met opschrift 94.6 MHz - Sagres FM.  We gingen hier om 11:20 uur weer weg. We proberen de zonnepanelen van de voorkant te zien, maar de weg er naar toe mochten wij niet in. Dus hebben we besloten om verder te gaan naar onze volgende bestemming.

De volgende bestemming is Partimao. We gingen door het centrum, over een brug naar de pier van Ferragudo. Hier kwamen we om 12:10 uur aan. Het was hier 30 graden. We hadden uitzicht op strand Molhe en Pintadinho. We gingen een stukje lopen hier. We zijn de pier ook even op geweest. Je had hier ook een uitzicht op Portimao. We hebben hier ook wat fruit opgegeten. We gingen hier uiteindelijk 12:50 uur weer weg. Daarna gingen gingen we naar Algar Seco toe wat Sibbele op social media heeft gezien. Het moet hier wel mooi zijn volgens de media. We waren hier om 13:05 uur, 27 graden. En inderdaad was het hier ook mooi. Je kon hier over houten vlonders lopen en ook naar beneden gaan via de rotsen. Hier had je een zeer mooi uitzicht over de kustlijn van Algarve. Het was er inderdaad heel mooi. We hebben hier gelopen en het was de moeite waard. Een aanrader voor diegene die dit lezen !

uitzicht op Portimao

Na al deze indrukken hebben we wat gedronken op het terras. Een lekkere koude ijs thee. Uiteindelijk gingen we om 14:30 uur weer weg ! Het was toen 30 graden. We gaan nu naar Porches toe. Dit ligt 13 km verder oostwaarts. Hier waren we om 15:05 uur. Hier was het 32 graden. Hier hebben we wat rondgewandeld. En we hebben een lekkere Soledo ijsje gehad. We gingen hier om 15:30 uur weer weg.

Algar Seco

Porches

We hebben besloten dat we nog naar het Fort van Sagres toegaan waar we gisteren ook waren maar niet naar binnen zijn geweest ivm het weer ! Het was toen erg fris en waaide hard. Nu was het mooi weer ! Dus TomTom ingeschakeld en over 80 km zijn we ter plaatse. We kwamen hier om 16:30 uur aan en het was toen 24 graden ! Wel zonnig en kijk, dat maakt het wel aangenamer. We gingen hier naar binnen toe en inderdaad was het 3 EURO per persoon. Maar dat was de moeite wel waard. We hebben een heel stuk gelopen. We gingen hier om 18:00 uur weer weg. Daarna gingen we naar de vuurtoren toe, Cabo de San Vincent. Hier waren we gisteren ook. Maar het was hier dus ook winderig en fris. Nu was het lekker weer. We waren hier om 18:10 uur. Hier hebben we ook weer wat rond gelopen en foto’s en film gemaakt. Je kon de vuurtoren niet in omdat deze om 18:00 uur al dicht was, uiteindelijk gingen we om 19:10 uur weg, het was toen 22 graden.

Fortaleza de Sagres

Het meest zuidwestelijke puntje van het Europese vasteland wordt al vanaf de Oudheid het Promontorium Sacrum genoemd, dat toen bestond uit het gebied vanaf Ponta da Piedade tot aan Cabo de São Vicente en daarvandaan tot aan Praia da Arrifana. Dit bolwerkachtig fort werd in de 15e eeuw in opdracht van Infante D. Henrique gebouwd, die hier in 1460 stierf. Zijn aanwezigheid hier gaf Sagres een unieke plaats in de geschiedenis van Portugal, waardoor de plaats een plekje kreeg in het gedachtegoed van de Portugese Ontdekkingsreizen alsmede internationale erkenning.

Behalve het spectaculaire uitzicht op zee en op de kaap Cabo de São Vicente, kan men ook de nog aanwezig bouwwerken bezoeken zoals de toren met cistern, een windmuur, de vroegere woningen en kwartieren en de oude parochiekerk van Nossa Senhora da Graça. Eén van de meest interessante onderdelen is de enorme windroos op de grond, samengesteld uit stenen die een diameter van 43 meter heeft. Uit de lange geschiedenis van het fort, dat op een strategisch punt aan de Portugese kust lag, noemen we de aanval van de piraat Drake in 1587, toen het koninkrijk van Portugal bestuurd werd door koning Filips III van Spanje.

Tijdens de jaren ´90 van de 20ste eeuw heeft het fort een architectonische restauratie ondergaan, van de hand van João Carreira, een architect uit Porto. In die tijd werd ook een gebied geïntroduceerd voor tijdelijke exposities, een multimediacentrum, winkels en een cafetaria.

Kaartje kopen voor toegang tot het Fort van Sagres

Cabo de San Vincent, nu is het wel mooi weer...

We gaan nu naar Lagos toe om wat te eten. Hier waren we om 20:00 uur. Na het eten nog even koffie gedronken met een kleine versnapering. Dit was bij een zelf service in een grote supermarkt Intermarche. Daarna gingen we naar ons hotel toe. Het was inmiddels al aardig afgekoeld, het waaide lekker. We waren om 21:00 uur terug bij het hotel. Daar hebben we het verhaal gemaakt en de foto’s een backup gemaakt. Morgen gaan we hier weg. We gaan dan naar Sines toe.