Home

Reisverslag
Vakantie 04 Juni 2017 t/m 15 Juni 2017
Corsica

Rondreis, Flydrive vakantie: Porto Ota, Calvi, Bastia, Aleria, Bonifacio, Propriano en Ajaccio

04 Juni 2017

Dag : Zondag
Aantal km : 109,5  km
Weer : 28  graden

Accommodatie: Hotel Bella Vista, Porto Ota

Vandaag begint onze reis. We vertrekken om ongeveer 02:30 uur uit Drachten. Onze vlucht is om 06:25 uur.

We hebben alles zo goed mogelijk ingepakt en de reis kan beginnen. We moeten inderdaad heel vroeg weg, maar dan hebben we in Corsica meer tijd de eerste dag. We rijden eerst naar Schiphol toe waar we onze auto op lang parkeren (P3) zetten en dan met shuttle bus naar vliegveld. Het was erg rustig op de snelweg naar Amsterdam.

Toen we op Schiphol aankwamen was het er wel een beetje druk. Maar we konden rustig doorlopen naar de bagage drop off. Daarna door de douane heen en daar moesten we zelfs de schoenen uit doen om door het poortje te gaan. De tas nog even gecontroleerd ivm wat elektronica die we in de tas hadden en daarna konden we verder. Toen zijn we naar de gate gegaan waar we nog even hebben gewacht. Toen konden we het vliegtuig in. We zaten op de 1ste rij. Dus dat was wel mooi. De vlucht ging goed, we stegen naar 12 km hoog en 1:45 uur later landen we op het vliegveld Napoléon Bonaparte bij Ajaccio

Corsica in zicht

Nog even snel een foto maken vanuit het vliegtuig, voordat we landen op vliegveld Napoléon Bonaparte

We kwamen daar om 08:30 uur aan. We gingen lopend uit het vliegtuig. Dus via trapje naar benden toe en het was lekker warm daar. Daarna dus lopend naar de douane toe waarna we nog even wachten moesten op de koffers. De koffers zijn aangekomen !

Daarna gingen we even wat eten. We hebben een koffie en broodje besteld, maar we kregen een espresso ! Dat was lekker sterk. Maar goed, onderweg maar wat ophalen of zo. Daarna gingen we naar Europa Car waar we de auto hebben opgehaald. Daar was het een beetje druk, maar we kwamen al snel aan de buurt. We kregen een upgrade van de auto zonder extra bij te betalen. We hebben nu een Peugot uit 2008. Een mooie bak zullen we maar zeggen. Daarna gingen we de auto even verkennen, er zaten geen krasjes etc op. De auto heeft ook nog niet veel gereden. Maar een mooie auto.

Daarna begon onze rondreis. We hebben TomTom ingesteld op het eerste punt. De auto heeft zelf ook wel navigatie, maar die gebruiken wij niet.

We gingen om 10:00 uur weg. Onze eind bestemming is het hotel Bella Vista in Porto Ota. Maar onderweg nog even wat stops gedaan. Onze eerste stop was om 10:15 uur bij een Spar supermarkt in Ajaccio. Ja we vinden het toch altijd weer een supermarkt. Dus daar hebben we wat drinken, fruit en koekjes gekocht. Daarna gingen we weer verder. We gingen naar een mast toe. Dit was Ajaccio - La Punta. We hebben de afslag gevonden natuurlijk, maar er stond wel een bord, verboden in te rijden. Wij zeiden na overleg dat we toch gingen! Het ging perfect naar boven toe, geen verbod er waren meerdere auto’s. We waren om ongeveer 11:30 uur boven bij de masten. Hier hadden we een mooi uitzicht.  Daar hebben we de ouders even gebeld en wat App’s verstuurd naar de familie. Daar hebben we wat fruit genomen en wat gedronken. Tevens even een sanitaire stop. We gingen om 12:50 uur daar wee weg. Hierna gingen we weer op pad. We hebben onderweg diverse foto stops gehad.

Toegangsweg naar La Punta....

Onderweg naar boven, La Punta....

We staan boven op de berg en hebben daar een mooi uitzicht

Ajaccio

De volgende stop was om 13:45 uur. Hier waren mensen aan het vissen. Daarna gingen we weer verder. Inmiddels was het tijd voor koffie. We hebben een terrasje gevonden waar we 2 koffie voor 7 euro hebben genuttigd. We hebben uitzicht over zee, een mooi uitzicht. We gingen om 14:30 uur weer verder. Rond 14:45 hadden we weer een stop. We waren nu aan de andere kant van de baai. Daarna vervolgden we onze weg weer.

Daarna gingen we richting Piana. We waren hier om 15.45 uur. Daar hebben we wat rond gelopen op een berg, met wederom een radio mast en tevens een mooi uitzicht. We gingen om 16:15 uur weer weg. In het dorpje Piana hebben we een ijsje gehad. Daarna gingen we weer verder op pad richting het hotel.

Dorpje Piana

Piana, Tijd voor een ijsje

Onderweg kwamen langs de Calanches. De wegen waren hier lekker smal en er was ook nog een toeringcar met toeristen gearriveerd. Maar we hebben een plaatsje weten te bemachtigen langs de weg. Het was er wel mooi. Er was ook een gat in een rotsformatie en als je er scheef voor stond zag je een rechthoekje en als je er voor stond was het een hartje. We grappig om te zien. We zagen ook nog 2x een brandweer auto langs komen. Was er ergens brand ?

CALANCHES DE PIANA

De Calanches van Piana (Calanches de Piana) liggen halverwege de westkust van Corsica. Ze zijn absoluut één van de mooiste natuurwonderen op het eiland. Het is een aaneenschakeling van bijzondere rotsformaties. Deze zijn gevormd door erosie. De goudrode granieten rotsmassa rijst op uit de blauwe zee waardoor een mooi kleurenpalet ontstaat. In de namiddag veranderen de rotsen van kleur. Ze krijgen dan een rozerode gloed. Ze zijn dan op zijn mooist. De Calanches de Piana staan inmiddels op de Unesco werelderfgoed lijst.

Met de auto
Eén van de mooiste stukken van de Calanches ligt aan de D81 tussen de dorpjes Piana en Porto. Als je Piana uitrijdt beginnen de Calanches vrijwel direct. Het is een overweldigende rit van ongeveer twee kilometer. Zowel links als rechts rijdt je dwars door de Calanches. Als je graag wat meer tijd neemt om de Calanches in je op te nemen of als je foto’s wilt maken, is het aan te raden te voet langs de weg te gaan. Let wel op. Het is een drukke, smalle weg en er zijn geen voetpaden. Daarnaast zijn er maar weinig parkeerplaatsen beschikbaar. Als je niet in de file wil rijden, zorg er dan voor dat je er vroeg bent. ’s Middags rijden er veel touringcars. Deze zorgen voor veel oponthoud. De weg is op veel plaatsen te smal voor touringcars om elkaar te passeren en de bochtige weg werkt ook niet mee.

De Calanches...

Daarna gingen we weer verder richting het hotel. Daar kwamen we rond 17.30 uur aan. Daar hebben we even ingecheckt en de kamer zag er goed uit. Alles even naar boven brengen (hadden geen lift) daarna even bekomen natuurlijk. Rond 18:30 uur gingen we even wat wandelen en wat te eten. Maar helaas aten ze vlakbij het hotel om 19:30 uur. Dit was voor ons te laat. Dus we pakken de auto en gaan op pad en opzoek naar een eet gelegenheid. Die hebben we gevonden. Dit was bij een pizza bakker. We hebben geen pizza gehad maar hamburger met groente en friet. En toetje toe. Was wel lekker natuurlijk. Daarna gingen we weer weg en gingen we wat rond lopen. Zo kwamen we ook bij het haventje. Daar hebben we ook wat rond gelopen en uiteindelijk kwamen we bij het strand. Daar was het ook mooi. De zee was wel woest. Hoge golven, maar we bleven op gepaste afstand staan.

Accommodatie: Hotel Bella Vista, Porto Ota

Porto Ota

Daarna hebben we daar nog wat rond gelopen en hebben we de zonsondergang ook nog even mee gemaakt. Was op zich ook wel mooi om te zien. Toen we dit gehad hebben gingen we weer verder wandelen. Het was tijd om weer naar de hotel kamer te gaan. We waren om 21:30 uur terug bij het hotel. Op onze hotel kamer hebben we lekker gedoucht en het verhaal even in elkaar gezet. Daarna gingen we op bed. Morgen hebben we hier een hele dag, eens kijken wat we kunnen doen. Maar dat horen jullie morgen weer !

05 Juni 2017

Dag : Maandag
Aantal km : 53,3  km
Weer : 24 graden, bewolkt en zonnig en een kleine drup

Accommodatie: Hotel Bella Vista

Vandaag stond we om 07:30 uur van bed. We hebben een goede nachtrust gehad. We deden er ongeveer een half uur over om naar beneden te gaan voor ontbijt. Dit was goed verzorgd. Het was een continentaal ontbijt. Geen warm eten er bij. We hebben goed gegeten, want we gingen vandaag ook een stukje lopen. En ook klimmen dus. Na ongeveer 50 minuten gingen we weer naar boven toe en daar nog even tanden poetsen en klaar maken voor vertrek. Nog even insmeren met factor 30 en we kunnen.

Capo Rosso

Vandaag gaan we naar Capo Rosso. We gingen om 09:40 uur weg vanaf het hotel. Diverse stops onderweg gemaakt. We moesten ook weer langs die smalle wegen, maar dat is goed verlopen. Rustig blijven en anders even stoppen voor een tegenligger. We kwamen om ongeveer 10:45 uur aan bij het parkeer plaats waar de loop begon. We zijn met volle moed begonnen met lopen en we zien wel hoever we komen was ons motto. We gingen eerst een stuk naar beneden toe. Het was wel bewolkt, dus dat scheelde al weer even. We moesten klimmen en dalen en na ongeveer 55 minuten hebben we krap 2,5 km gelopen meestal naar beneden toe. Dus we moeten dit ook weer omhoog doen. We moesten een cruciaal moment doorbreken. Gaan we verder of gaan we terug. We waren er nog niet dus. We wisten niet wat ons te wachten stond. Maar na een zware vergadering met vele wikken en wegen hebben we besloten unaniem dat we terug gaan. Dus na krap 1 uur gelopen te hebben gingen we weer naar boven toe. De zon scheen ook al meer. Dus de pet moet op ! Het was lekker een zweet loop. Maar goed, dat vullen we straks en onderweg weer aan met water en andere dranken. !

We zijn er nog niet

We kwamen ongeveer 12.50 uur weer terug bij de auto waar we drinken konden kopen. We hebben hier eerst een ice thee gehad. Lekker fris.

We gingen om 13:25 uur weg en nu gaan we richting Arone Beach. Hier hebben we even gekeken. We hebben ook even aan het strand gelegen, maar niet gezwommen. Het water was te koud en het was bewolkt. Tussen de bewolking door zag je de zon wel, maar die stond aardig hoog boven ons hoofd. Wel een stuk hoger dan in Nederland om dit tijd stip. Dus we kunnen nu ook nog wel verbranden als het bewolkt is. Dit hebben we eerder meegemaakt ! Om 14:00 uur gingen we weer weg vanaf het strand richting ons hotel. Daar hebben we eerst voor die tijd nog even boodschappen gehaald bij de Spar.

Daarna gingen we naar het hotel. Daar waren we om 15:00 uur. Toen naar de kamer toe, boodschappen gedropt en even bekomen en naar de WC gegaan en daar gaan we weer. Om 15:30 uur gingen we weer weg. We parkeren de auto bij het strand in Porto. Dit was ongeveer 5 minuten rijden. We hebben wat souvenirs gekocht. Daarna gingen we naar een uitkijktoren. Dit is de Genuese toren va Porto. Dit kost 2,50 EURO per persoon. We moesten eerst even omhoog klimmen en daarna nog wat trappen omhoog en toen hadden we een mooi uitzicht over Porto. Het was helaas nog telkens bewolkt, en het druppelde wat.

Genuese toren

De geschiedenis van Porto aan de monding van het gelijknamige riviertje gaat terug tot de 16e eeuw. Uit deze tijd stamt namelijk de verdedigingstoren die hier door de Genuese overheerser gebouwd werd om piraten buiten te houden. Inwoners van het hoger de bergen in gelegen en veel oudere bewoners hebben zich sindsdien ook in Porto aan de kust gevestigd. Pas vanaf het einde van de zestiende eeuw staat het dorp ook bekend als een toeristische bestemming.

Binnen in de toren

Boven op de toren, uitzicht op Porto

Hier hebben we ongeveer een half uur geweest. Daarna gingen we weer naar benden toe. Daarna was het tijd voor ijs. Dit hebben we wel verdient vandaag. Daarna hebben we wat rond gelopen en rusten en een terras genomen. Daarna was het tijd voor avond eten. Dit is overigens telkens vanaf 19:00 uur ! Dus voor de rest van de reis houden we hier rekening mee. Dat het niet om 18:00 uur is. Na het eten gingen we weer naar ons hotel toe. We kwamen hier om 20:00 uur aan. Daarna hebben we het verhaal geschreven en lekker douchen.  Morgen vertrekken we hier weer en vervolgen we onze reis naar Calvi. Dit is ongeveer 1:45 uur rijden. Maar wij doen er vast wat langer over omdat we ook nog willen genieten van het uitzicht hier !

06 Juni 2017
Dag : Dinsdag
Aantal km : 105,4 km
Weer : 26 graden

Accommodatie : Hotel Belvedere

We stonden wederom om 07.30 uur op. Vandaag vertrekken we naar Calvi. wederom om 08:00 uur ontbijt. We hebben weer lekker ontbeten. Ook weer een extra broodje mee genomen voor onderweg naar Calvi. Na het ontbijt gingen we naar de kamer toe om de koffers te pakken en de eerste lichting brachten we even naar de auto toe. Daarna nog even checken dat alles opgeruimd was en dat we onze spullen hadden. We gingen om 09:30 uur weg, het was toen 24 graden. Terwijl wij vertrekken met mooi weer is in Nederland een zomerstorm aan de gang. Zware windstoten tot kracht 9 aan de kust, en veel regen.

Onderweg naar Calvi hebben we diverse stops gehad. Diverse stranden, rots formaties en bochtige wegen. Bij Alagria hebben we wat fruit gehad en even een pit stop. Daar waren we om 11:30 uur. Rond 12:00 uur gingen we daar weer weg.

Onderweg zijn we bij een strand van Commune De Calenzana geweest. Daar hebben we wat foto’s gemaakt natuurlijk en een nectarine opgegeten. Daar gingen we rond 13:00 uur weer weg. Rond 14:00 uur kwamen we langs de vuurtoren van Calvi. Met een mooie blauwe azuur zee. We konden er niet met de auto naar toe. Je moest een stuk lopen in de zon, het was aardig warm en we besloten om dit niet te doen.

De vuurtoren van Calvi

We waren nog iets te vroeg om in te checken bij het hotel. Daarom gingen we eerst naar een geplande lookout punt. Voordat we daar kwamen moesten we wachten voor een lokale trein ! Ja wie bedenkt het. Daarna konden we verder. Na ons bezoekje aldaar gingen we weer terug. Nu gingen we naar het hotel toe. Daar waren we om 15:15 uur. We moesten de auto parkeren vlakbij het hotel. We zitten in het hotel op de begane grond. Dus met de koffers niet zover sjouwen.

Uitzicht op de stad Calvi

Accommodatie : Hotel Belvedere

Rond 15:45 uur gingen we even op stap in Calvi. Hier hebben we aardig wat gelopen. We hebben natuurlijk koffie gedronken. Dit was bij de jachthaven. We hebben ook wat souvenirs gekocht. Een en al gezelligheid daar!. We zijn ook nog even bij een burcht geweest. Dit was allemaal op loop afstand. Dus korte lijnen. Daarna nog even een ijsco gehad en rondgelopen. Rond 19:00 uur hebben we gegeten. Dit keer een pizza en bier en limonade (zeven up)

Smalle straatjes met gezellige winkeltjes en terrasjes

Catedrale San Ghjan Battista

Oratoire St. Antoine

de burcht, Calvi

Rond 20:00 uur gingen we weer naar ons hotel kamer. Daar hebben we nog het verslag gemaakt en gedoucht. Straks nog even de stad in en klaar maken voor vertrek morgen. We gingen rond 21:30 uur nog even de stad in en wat rond lopen. Onderweg hebben we nog even wat gedronken op terras en daarna weer richting hotelkamer. We waren rond 22:30 uur weer op de kamer. Morgen gaan we hier al weer weg. We gaan dan naar Bastia. Daar verblijven we twee dagen.

Even een Pietra Blonde....

07 Juni 2017
Dag : Woensdag
Aantal km : 120,3 km
Weer : 25 graden

Accommodatie : Hotel Cyrnea

Vandaag zijn we weer om 07:30 uur opgestaan. We hebben al wat ingepakt. Vandaag vertrekken we naar de Oostkust, Bastia. Maar eerst nog even ontbijten. Dit viel een beetje tegen vergeleken met gisteren. We kregen hier elk maar twee broodjes (stuk stokbrood en een croissantje) En daarbij nog koffie en 1 glaasje sinasappelsap. Verder nog een bekertje appelmoes. Nou dat was niet echt veel. Maar goed, we moeten het ermee doen. Toen dit op was gingen we weer naar de kamer toe en de rest van de bagage opruimen. De koffers eerst even naar de auto brengen en daarna de rest. Nog een laatste check doen en dan kunnen we weer. We moesten ook nog even betalen. Nou dat was ook weer wat. We konden niet met creditcard betalen. Dus we moesten eerst nog even geld pinnen en toen konden we cash betalen.

Zo gezegd zo gedaan. We kwamen met contanten naar de receptie toe, en konden we betalen. Blijkbaar is het voor hun te duur om een automaat aan te schaffen of te huren. Daarna gingen we dus weer op pad. Onze eindbestemming is Bastia, hotel Cyrnea. We gingen om 09:25 uur weg. We gingen eerst even tanken. Dit was niet zo moeilijk te vinden, diesel EURO 1,36 per liter. We hoefden niet veel te betalen. Blijkbaar een kleine tank.

We gingen even bij het strand kijken vanwaar we een view hebben op Calvi. Het strand heet Pinede de Calvi. Hier hadden we dus een mooi uitzicht op de burcht van Calvi. Tevens was er ook een station cq opstap plaats voor de trein. We gingen daar om 10:00 uur weer weg. Daarna gingen we weer verder. We gaan naar Calvi/Col de Salvi, een hoogtepunt waar ook een zendmast staat. We waren daar om 10:35 uur. Het waait daar erg hard. We hebben hier ook een mooi uitzicht over Calvi ! We moesten een stukje lopen voordat we bij de mast waren, maar we waaiden bijna van het pad af. Maar we hebben het gered. We gingen hier om 11:20 uur weer weg.

Calvi/Col de Salvi

Daarna gingen we naar Sant Antonine. Daar waren veel huisjes op een berg. Hier waren we 11:30 uur. Hier hebben we de kerk bezocht, het was er lekker druk. We moesten wel een parkeer kaartje kopen a EURO 2,-Daarna nog naar een mast gewandeld - L'Ile Rousse/Capu Corbinu. Dit was ongeveer 1000 m verder. Hier hadden we ook weer een mooi uitzicht. Daarna weer terug lopen en hebben we even een broodje en koffie gehad.  We gingen daar om 13:45 uur weer weg.

Sant'Antonino is een stad in Corsica ongeveer 110 inwoners. Piek op 500 m hoogte, Sant'Antonino kijkt uit over de zee en de valleien van de Balagne, historische en natuurlijke gebied ten noordwesten van het eiland. Het dorp wordt beschouwd als een van de oudste van Corsica, gesticht in de negende door de Romeinse graaf Ugo Colonna. nest Een echte strategische adelaar, het was een punt van defensie en retraite en een ideale observatorium, met een 360 graden uitzicht, op de zee en de vlakte te kijken. De overblijfselen van het middeleeuwse kasteel en de bewaarde traditionele huisvesting, bestaat uit ongeveer 75 huizen gebouwd in lokale steen op een heuvel van graniet, zijn nu zijn charme. Sant'Antonino dat behoort tot de vereniging van de mooiste dorpen van Frankrijk is een must tijdens een verblijf op het eiland van de schoonheid.

Sant'Antonino

L'Ile Rousse/Capu Corbinu

Hier auto parken

Daarna gingen we richting de kust. We hebben een beach gevonden, dit is Plage d’Ostriconi strand. We waren hier om 13:30 uur. Hier hebben we een nectarine gehad. Vervolgens gingen we verder naar Bastia. Onderweg hebben we een ijsco gehad. Dit was rond 15:10 uur.

Plage d’Ostriconi

Daarna gingen we naar een monument toe. Dit was een oorlogsmonument. We waren hier rond 16:10 uur. Daarna om 16:20 uur weer verder, en een paar 100 m verder moesten we de berg Serra di Pigno op. Wat blijkt nu, we mogen er niet in. Maar wat doen wij, wij gaan wel de weg op. In het begin was het een beetje hobbelig, gaten in de weg etc. Maar daarna was het goed. Dus dat viel mee. Na 5 km kwamen we boven.

Hier hebben we foto’s gemaakt van  de zendmasten. We mochten hier officieel niet komen maar we deden het toch. Er stonden meer auto’s onderweg langs de weg. Je kan hier ook goed tracks lopen etc. We gingen 17:30 uur daar weer vandaan.

Onderweg naar Bastia

Bastia - Serra di Pigno

Col de Teghime, oorlogsmonument

Daarna gingen we door richting Bastia. Maar eerst kwamen we een Spar tegen. Even wat fruit voor morgen. Daarna gingen we weer verder. Maar we gingen zoals gewoonlijk dwars door Bastia heen, dit was volgens TomTom de kortste route. Wat was het daar druk met auto’s. Goed opletten dus en uiteindelijk is het allemaal wel weer goed gekomen. We kwamen ongeveer 18:10 uur bij het hotel Cyrnea. We hebben het gered. Even inchecken en de kamer bekeken. Dit zag er goed uit natuurlijk. Daarna even opfrissen en gingen we even de buurt verkennen. We moeten straks ook nog ergens eten.

We hebben een restaurant gevonden waar we entrecote hebben gehad. Een groot stuk vlees met friet en sla. Dit was goed te doen. We moeten wel cash betalen. Daarna gingen we weer naar hotel kamer toe waar we het verhaal even hebben gemaakt en douchen. Morgen zijn we hier ook nog. Gaan we even bekijken wat we dan gaan doen.