Home

Aantal km : 7 km
Weer : 26 graden
Accommodatie : Water Edge Hotel in Birżebbuġa

Vandaag begint onze reis. We vertrekken om 7:45 uur uit Drachten. Onze vlucht is om 11:50 uur.  Ons 1ste hotel is Water Edge hotel. Dit ligt in het oosten van Malta. Hier verblijven we 3 dagen. We gingen met de auto naar Schiphol toe. We gingen om 7:45 uur weg en we kwamen rond 9:30 uur bij P3 lang parkeren aan. We konden onze auto vlakbij de bus parkeren. Het heeft zijn voordeel dat we dus eerder op vakantie gaan. Niet zo druk. Dus alles de bus in en rond 9:40 uur kwamen we op schiphol aan. We moesten nog even een stukje lopen om naar vertrekhal 3 te gaan, maar dat ging natuurlijk wel goed. Daar hebben we eerst onze bagage even achtergelaten. Er was geen rij we konden zo doorlopen. Dus dat scheelt weer. Toen we dit hadden gedaan gingen we eerst even wat drinken en een broodje eten. Hier waren we wel aan toe. Daarna gingen we het panoramadek even op. Wat vliegtuigen spotten.  Ja geen antenne’s dit keer. Daar gingen we langzamerhand richting de gate. Eerst even de rugzak checken door de scan. Niets mis mee natuurlijk. Daarna naar de gate toe. Het vliegtuig ging op tijd.

Een kleine wandeling...

de Toyota Yaris

Tijdens de vlucht geen problemen. We kwamen rond 15:00 uur aan op vliegveld. Daarna de koffers ophalen en naar de autoverhuurbedrijf Sixt. Alles even controleren en toen gingen we naar onze auto toe. We moesten even een stukje lopen en we zagen hem al staan. Het is een witte auto, Toyota Yaris geworden. We hebben de schade even bekeken en dat klopte met wat hij genoteerd had. Toen de koffers in de auto en TomTom installeren. Nu begint de reis naar het hotel toe. We moeten links rijden. Rustig aan en eerst even wennen en uiteindelijk kwamen we bij het hotel. Nu kwam het volgende: parkeren. Alles was vol. Ja het is zondag en de mensen gaan naar het strand toe. We hebben een paar keer rond gereden rondom het hotel maar geen plaatsje te vinden. Dan maar even voor een andere auto staan. We zijn eerst maar even in-gecheckt. Even de kamer bekeken en wat bekomen. Daarna maar even wat rondgelopen en hebben we maar even wat gedronken en gegeten. Een cappuccino en een chicken wrap. Was lekker. Daarna gingen we even naar een supermarkt toe om wat boodschappen te doen. We hebben wat water, ice tea en koekje en chips gekocht. Fruit hadden ze niet, moeten we nog even opzoeken. Daarna eerst maar weer even naar het hotel. Dit was vlakbij natuurlijk.

Accommodatie : Water Edge Hotel

Uitzicht vanaf ons balkon

Toen we weer beneden kwamen zag Hepke dat er een auto weg ging. Hij er heen en ik in de auto en hurry up…we konden de auto kwijt. Dus dat is ook weer opgelost. Even achteruit parkeren. Toen gingen we het plaatsje verder verkennen. Even op verkenning en onderweg nog even wat gedronken. En er was ook nog muziek bij. Blijkbaar komen de mensen dan bij elkaar om gezellig te zitten en te drinken. Daarna weer naar het hotel toe. Het verhaal even maken van vandaag en nog even een wandeling gemaakt. Was lekker weer buiten.

Tijdens onze verkenning zien wij een speciale gebeurtenis bij de St Angelo kerk in Birżebbuġa

De St Angelo kerk van binnen

Het is nacht in Birżebbuġa

30 Mei 2016
Dag : Maandag
Aantal km : 67 km
Weer : 29 graden
Accommodatie : Water Edge Hotel in Birżebbuġa

Vandaag gaan we op pad. We gaan een stuk van het eiland verkennen. Hepke is vandaag om 5:45 uur even  opgestaan om de zonsopkomst even te bekijken. Om 7:30 uur zijn we opgestaan en 8:00 uur ontbijt. Dit zag er goed uit. Om 9:00 uur hebben we nog even wat fruit gekocht bij een winkel in de buurt en  daarna terug naar hotel waar we om 9:30 uur vertrokken.

Opgaande zon, ca 5:55

We gaan de Zuid West kust verkennen. Onder weg hebben we nog diverse stops gemaakt. Daarna gingen we naar de Blue Grotto. Dit hebben we van bovenaf bekeken.. Je kon er ook met een bootje langs varen maar dat hebben we niet gedaan. Dit werd uitgevoerd met traditionele houten bootjes. We zijn naar het lokale plaatsje geweest waar men de boottickets verkochten. Daar hebben we wat souvenirs gekocht en ijskoffie. En we hebben wat rond gewandeld, het was lekker weer. Daarna nog een lekkere ijsco en toen gingen we weer op pad.

Blue Grotto

Onze volgende stop was Ghar Lapsi. Dat was een parkje. Hier kon je picknicken en er waren ook duikers aan de gang om te duiken natuurlijk. De volgende stop was een Lapsi Lookout. Hier hebben we ook weer verschillende foto’s en film gemaakt. Daarna kwamen we bij de Dingli cliffs. Hier was ook een radar station en we hebben rondgelopen en van het uitzicht genoten al daar.

Vervolgens gaan we verder op pad en we kwamen bij de Golden Bay terecht. We hebben deze punten natuurlijk in TomTom gezet en thuis ingevoerd. Hepke heeft ze erin gezet. Hier hebben we tevens ook weer wat rond gelopen. Daarna gingen we naar de Paradise Bay. Hier zag je de veerboten naar het eiland Gozo varen. Hier moeten wij aankomende Woensdag ook mee. Want dan gaan we naar Gozo toe. Toen we dit gezien hadden gingen we naar een kerkje toe waar ook een beeld van "Madonna" wat over de zee uit kijkt.

Dingli cliffs, radar station

Golden Bay

Ghajn Tuffieha tower

een beeld van "Madonna"

Daarna nog een afslag genomen waar een bunker stond. Daarna gingen we richting Rabat waar binnen de oude stadsmuren een bezienswaardigheid is waar veel toeristen op af komen. Maar dit doen we morgen aangezien we hier om 17:25 waren en dat het 18:00 uur dicht was. Dus dit doen we morgen wel even. Daarna gingen we naar het hotel toe. Nog een half uurtje rijden en dan zijn we weer thuis. We konden met gemak een parkeer plaats vinden. Alles uitstallen en oppakken en weer naar het hotel toe. Daar kwamen we rond 18:00 uur aan. Alles opruimen en wat bekomen. We zijn aardig verbrand blijkt dus wel weer. Daarna gingen we wat eten. We hebben een karbonade gehad. Het smaakte wel. Rond 19:30 uur waren we weer in het hotel. We hebben nog even rond gewandeld en geld gepind, daarna in het hotel het verhaal nog even gemaakt.

Birżebbuġa

31 Mei 2016
Dag : Dinsdag
Aantal km : 38,3 km
Weer : 23 graden, bewolkt en regenachtig
Accommodatie : Water Edge Hotel in Birżebbuġa

Vandaag gaan we weer op pad. We stonden eveneens om 7:30 uur op en 8:00 uur gingen we ontbijten. Rond 9:00 uur waren we klaar. Toen even tanden poetsen en rond 9:40 uur gingen we met de auto weer op pad. Het was buiten bewolkt en het drupte ook wat. Dus paraplu mee. Je weet maar nooit ! We gaan dit keer de Oostkust bekijken en dan naar boven toe. Onze eerst stop was een burcht. Hier konden we niet in. Alleen met groepen. Dit was San Lucjan dit staat aan de Marsaxlokk Bay. Rondom hebben we wat foto’s genomen en we konden ons hotel ook zien ! diverse kliffen op foto gezet, vissersfarm

Birżebbuġa, vis kwekerij

the white cliffs of Birżebbuġa

Daarna gingen we verder. We gaan naar een vissersdorpje of haven. Dit was in Marsaxlokk. Dit was vrij traditioneel opgezet allemaal. Daar hebben we ook even koffie gedronken. Totaal was dit 11 Euro, 2 medium cappuchino en 1 cheese cake. We hebben ook nog een kerk bezocht. Dit vlak in de buurt.  Daarna gingen we richting de vuurtoren. Hier hebben we ook rond gelopen en diverse kliffen gezien. We gingen hier rond 12.00 uur weer weg. Daarna gingen we weer op pad. Ja wel 700 m verder. Hier waren ook weer kliffen  te zien.

Marsaxlokk, vissers dorpje

Parish Kerk in Marsaxlokk

We gingen hier rond 12:15 uur weer weg en gaan richting de hole in the rock. Dit in Delimara. Was wel grappig om te zien. We waren hier rond 12:30. Wat foto’s gemaakt en daarna verder gereden. Toen kwamen we aan de andere kant van de hole in the rock. Hier lagen wat boten en het was er lekker rustig. Natuurlijk hebben we hier ook weer film en foto gemaakt. Even een selfie gemaakt van ons beiden met de hole in the rock. Daarna gingen we naar de white cliffs. Dit was bij een eco park. Daar hebben we een stuk langs de cliffs gelopen.

White cliffs

Daar gingen we 13:40 uur weer weg. Toen naar Thomas Bay, hier kwamen we rond 13:50 uur aan. Hier hebben we ijs koffie gehad en ook nog rond gewandeld. Het regende zo nu en dan ook. Ja kleine spettertjes hoor ! We hebben hier ook nog een bunker bekeken. Dit was op mergelsteen gebouwd vroeger. Dit was eentje uit de 2de wereld oorlog.

Thomas Bay

Om 14:50 uur gingen we daar weg. We gaan nu richting Rabbat. Daar is een vesting Mdina met de St Paul Catherdraal. Daar waren we gisteren ook maar hadden we wat te kort tijd voor. Dus zijn we er nog maar een keer naar toe gereden. Het was wel erg druk op de weg, maar we hebben het gered. Het wend wel hoor links rijden. Maar we hebben de auto geparkeerd. En zijn de vesting in gelopen. Het was een soort stad in stad. Daar hebben we wat rond gelopen en ook naar een view point gegaan waar we zicht hadden. Hier hebben we ook wat gegeten bij het Paradise hotel. We hebben een Italiaanse burger gehad met drinken. Werd wel mooi gepresenteerd op een houten plankje.

Mdina met de St Paul Catherdraal

Mdina

St Paul Catherdraal

De Italiaanse burger met friet op een houten plankje

Daarna nog wat rondgelopen daar door de smalle straatjes en ook buiten de burcht. Was leuk allemaal. Daarna gingen we weer richting de auto. We gingen rond 18:30 uur weg en het was weer lekker druk op de rotondes op de terugweg. We waren rond 19:00 uur weer bij het hotel. Hier hebben we het verslag en de foto’s op de harde schijf gezet. Morgen gaan we hier weer weg. Gaan we naar Gozo. We moeten dan met de ferry over. Zal hopelijk ook wel goed komen.

TomTom

Terug naar Accommodatie : Water Edge Hotel in Birżebbuġa

1 Juni 2016
Dag : Woensdag
Aantal km : 29 km
Weer : 21 graden, bewolkt en regenachtig
Accommodatie : Hotel San Andres op Gozo in Xlendi

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan en om 8:00 uur ontbijt. We gaan vandaag weer op pad. We gaan met de auto naar de veerboot en die brengt ons met auto en al naar Gozo toe. Dit duurt ongeveer 25 minuten. Dit doen we straks. Maar we gaan eerst nog even wat bezoeken. We gaan naar Ghar Dalam. Dit is een museum en een grot die je kan bezoeken. Het museum liet oa het ontstaan van de diverse druklagen in de grond en de dieren die hier uit voort komen. Tevens werden er wat skeletten tentoongesteld. Deze hebben ze in de grot gevonden. Daarna gingen we de grot even bezoeken. Dit was wel interessant. Daarna weer naar buiten en toen regende het wat. We gingen hier rond 11:00 uur weg.

Ghar Dalam Museum

Ghar Dalam Cave

Daarna gingen we weer verder. Onderweg even getankt, euro 1,28 per liter. Daarna naar de Golden bay. Hier waren we gisteren ook maar toen hebben we iets vergeten om te bekijken. We gingen naar de Ghajn tuffieha bay. Eerst even een stukje lopen en toen had je een zeer mooi uitzicht over de bay. Toen we daar aankwamen waren de hellingen van klei. Dit was wel een apart gezicht.

de Golden bay

Daarna nog wat verder omhoog geklommen en later weer terug. Natuurlijk van het uitzicht genoten. Toen weer naar benden toe en via het strand gelopen. Even wat fruit genomen en later nog even een bakje koffie. Toen begon het ook weer wat te regenen. Ja we hebben regen in Malta. Maar goed, na regen komt zonneschijn.

Om 13:00 uur gingen we weer verder. Het was ongeveer 15 minuten rijden. Dus we proberen de boot te halen van 13:30 uur. Het zal er om spannen, je weet nooit hoe het verkeer zich houdt. De wegen waren ook al wat nat, dus ook wat voorzichtig rijden. Maar we hebben goed opgelet en waar we naar toe moesten en we konden in de rij staan om met auto en al op de veerboot te gaan. We moesten nu nog even wachten dat we erop mochten. En ja hoor we konden naar binnen toe. We zaten op een verdieping met de auto. Toen de auto op zijn plaats stonden konden we eruit gaan en naar boven toe.

Aansluiten in de rij en wachten..

Gozo in zicht, met op de voorgrond een veerboot

Aangekomen op Gozo

Daarna TomTom weer even aangedaan en we konden zo weer naar ons volgend hotel rijden. Toen we in Xlendi aankwamen hebben we de auto geparkeerd en geprobeerd het hotel te vinden. We konden het eerst niet vinden, maar uiteindelijk dus wel. We zijn het gewoon voorbij gelopen. Blijkbaar stond er iets voor het bordje wat we niet zagen. Toen we er aankwamen was het er wel erg luidruchtig. Wat bleek, ze zijn m.b.v. een drilboor de stenen los aan het maken voor het ontruimen en het maken van een fundament voor een nieuw hotel oid. Even inchecken en naar onze kamer gegaan. Het was er een beetje kleiner dan wat we hebben, maar we hebben wel uitzicht op de zee.

Accommodatie : Hotel San Andres op Gozo Xlendi

Rond 16:00 uur gingen we naar buiten toe. Paraplu maar mee, het regende zo nu en dan wel even. We hebben eerst even wat koffie gedronken en tijdens onze koffie break begonnen het erger te regenen. Dus we besloten om maar weer even naar de kamer te gaan. Rond 17:00 uur hebben we een 2de poging gedaan. Het was stukken beter. We gaan even naar de Xlendi Tower . Het drupte zo nu en dan nog een beetje. We gingen via een voetbrug naar de toren toe. Het was er lekker rustig maar wel mooi gezichten ! Het deed ons denken aan de Wave Rocks in Australie, vlakbij Perth. De grond was van mergel of een kleiachtig materiaal. Mooi geelachtig. Het werd ook nog een beetje mooi weer ! Op een gegeven moment gingen we weer terug. En dan ook weer via de zelfde weg. We waren rond 19:00 uur terug.

de opklaringen komen er aan...

Even naar de kamer toe en we besloten om bij het hotel te blijven eten. We hadden korting op het eten. EURO 5,- op een 3 gangen menu van EURO 21, voor EURO 16 pp. Dit was wel lekker en niet duur dus. Daarna nog een rondje gewandeld in het plaatsje, was niet groot. Naar de kamer, verslag maken en even bellen met thuis front. Morgen gaan we met de auto op pad om het eiland te verkennen.

2 Juni 2016
Dag : Donderdag
Aantal km : 25 km
Accommodatie : Hotel San Andres op Gozo in Xlendi

Vandaag gaan we de West kust bekijken van Gozo. We stonden om 7:30 uur op en 8:00 uur ontbijt. Dit was goed verzorg allemaal. Rond 9:00 vuur waren we weer op ons hotel kamer. Daar hebben we even onze tanden gepoetst en hebben ons klaar gemaakt voor vertrek. Het was een mooie dag om op pad te gaan. Dus we hebben ons ook even ingesmeerd. We hebben toen we op pad gingen eerst nog even wat fruit gekocht. 2 bananen. Ja ze worden hier snel rijp dus je kan niet 6 kopen dan worden ze over rijp ! We hebben maar 2 gekocht.

na regen komt zonneschijn..

Daarna begon onze trip. We gingen rond 9:30 uur weg. Onze eerst stop was de Azure Window. Hier kwamen we 10:40 uur aan. We hebben wel een kleine omweg gedaan om er te komen. Ja TomTom zegt wat hij bedoelt en wij rijden mee. Maar we hebben het gered en het was er ook al lekker druk met nog meer toeristen. Daar hebben we rond gelopen en foto’s gemaakt en natuurlijk film. We gingen rond 11:40 uur weg. We hebben ook nog even koffie gedronken en een souvenir gekocht.

Azure Window

Azure Window aan de andere kant

Om 13:00 uur waren we bij de achterkant van de Azure window. Daar hebben we ook nog wat rond gelopen. Het was mooi weer. We zullen vast wat verbranden vandaag.  Daarna gingen we weer op pad. We gaan naar een kathedraal, ten oosten van Gharb. De kerk heet: Ta Pinu Sanctuary. Daar hebben we wat rond gelopen en zijn we de kerk ook even ingegaan. Daarna gingen we weer weg. Om 14:15 gingen we onze reis vervolgen. We gaan naar een vuurtoren van Gozo. Hier kwamen we rond 14:30 uur aan. Toen we daar aankwamen via slechte wegen was er eigenlijk niet veel. Veel oude troep en slecht onderhouden. Was ook niet meer in gebruik ! Hier hebben we wat rondgelopen en zagen we in de verte onze volgende bestemming al weer. Ja dat is het voordeel dat je wat hoog zit dan kan je het allemaal wat overzien. De vuurtoren, Giordan Lighthouse.

Ta Pinu Sanctuary

Giordan Lighthouse

Daarna gingen we naar de kust. Dit was ongeveer 10 minuten rijden, 15:10 uur. We kwamen aan bij Gharsi. Dit was ook een soort van een met wave rock gemaakt uit klei, mergelsteen. Wat rond gelopen en toen weer verder om 15:20 uur. We gingen de toeristische route doen langs de kust. Onze volgende stop was Wied-II-Melan. Hier was ook een soort van hole in de rock. Een groot raam in een rots. Mooi gezicht. Daar hebben we wat rondgelopen natuurlijk. Nog telkens mooi weer !

Gharsi

Wied-II-Melan

Daarna gingen we weer verder over verharde wegen naar Marsalforn Bay. En daar stond een Christus beeld. Hier hebben we onze auto ergens neer gezet, toevallig bij een bijenkweker. Voordat we daar waren hebben we nog even wat boodschappen gedaan, fruit, koekje en drinken en chips. We gingen daar ongeveer om 17:10 uur weer vandaan. Daarna was het mooi geweest en gingen we weer naar Xlendi gegaan. Door Victoria en zo in 1 gang naar Xlendi. Daar zijn we ook weer goed aangekomen. We waren hier om 17:30 uur Daarna naar de kamer toe en het spul even aan de kant. Daarna nog een stukje aan het lopen en rond 18:00 uur gingen we weer wat eten. We gingen eveneens bij het restaurant eten. Hier hebben we 10 euro korting op de rekening.  Daarna nog even een rondje gewandeld en toen naar onze kamer toe. Daar hebben we nog het verhaal getikt, de finacieen bekeken en Hepke nog even naar de radio geluisterd, naar veel programma's uit Tunesië. Morgen gaan we de noord-oost kust bekijken van Gozo

3 Juni 2016
Dag : Vrijdag
Aantal km : 27 km
Accommodatie : Hotel San Andres op Gozo in Xlendi

Vandaag gaan we het oostelijk gedeelte even verkennen. We stonden om 7:30 uur op en 8:00 uur ontbijt. Dit was goed verzorg allemaal. Rond 9:00 vuur waren we weer op ons hotel kamer. Daar hebben we even onze tanden gepoetst en hebben ons klaar gemaakt voor vertrek. Het was een mooie dag om op pad te gaan. Dus we hebben ons ook even ingesmeerd. Toen we onderweg waren naar de veerboot kwamen we per toeval langs een Lidl. Hier hebben we wat fruit gekocht, daarna gingen we weer op pad.

We gaan eerst even naar de veerboot toe. Hier waren we rond 9:30 uur. We konden eerst geen parkeerplaats vinden, dus maar even wat terug en gelukkig een lege plaats voor onze auto. Hier hebben we deze geparkeerd en liepen we naar de terminal toe. Daar hebben we tickets gekocht en die zijn een jaar geldig, dus dat scheelt. We moeten totaal ongeveer euro 20 betalen voor 1 auto met 1 bestuurder en 1 bijrijder. We weten waar we moeten zijn als we vertrekken. Nu is het tijd voor een ijsco. Toe we dit op hadden gingen we aan de wandel. We gingen eerst naar II-Kappella ta’Lourdes. Eerst even wat omhoog klimmen. Viel wel mee. Maar we hadden wel een mooi uitzicht. Daarna gingen we verder. We gingen met de auto naar de Loreto Church Ghajnsielem. Hier waren we 11:15 uur. Hier hebben we even wat rond gewandeld en rond 12:00 uur wat koffie gedronken.

II-Kappella ta’Lourdes

II-Kappella ta’Lourdes, foto gemaakt voor een groen ijzeren hekwerk!

Loreto Church Ghajnsielem Gozo

Hondoq Ir-Rummien

Daarna gingen we naar Hondoq Ir-Rummien. Hier hebben we ook weer wat rondgewandeld en diverse cliffs op foto gezet. Je kon hier ook zwemmen. Hebben we niet gedaan. We gingen rond 13:00 uur weer verder. Je had hier ook een overzicht vanaf Gozo naar de Blue lagoon en Malta

overzicht vanaf Gozo naar de Blue lagoon en Malta

Dahlet Qorrot Bay

Daarna gingen we naar In Nadur, Dahlet Qorrot Bay. Hier waren we 13:50 uur Hier even eens gewandeld en cliffs op foto en film gezet. Hier waren verschillende vissersbootjes. En er waren ook kwallen. Niet gezien overigens. We gingen rond 14:30 uur weg. Daarna gingen we naar San Blas Bay. Hier waren we rond 14:35 uur. De heen weg ging goed, maar we moesten ook weer terug. En dat werd een hele klim. Het was steil weggetje naar benden..en ook nog wel lang. We zullen zien hoe we dat gaan doen. Je kon er niet met de auto heen. Daar hebben we een hamburger en patat en drinken gehad. Even wat rond gelopen daar en van het uitzicht genieten aldaar. Toen moesten we maar weer eens terug. Nu hebben we een keus. Je kon lopen. Als je dat doet ben je kapot als je boven komt. En dat duurder wel zeker een half uur stijl omhoog. En je kan ook met een jeep naar boven toe. Moest je wel euro 3 pp betalen. We staan voor een moeilijke keus. Gaan we lopen of met de jeep. We hebben hier even over nagedacht en we zijn tot de conclusie gekomen dat we toch beter kunnen gaan lopen !!  Nee hoor, dat doen we dus niet. We gaan met de jeep. Wel zo makkelijk. We hebben tenslotte vakantie he. Dus we waren ook zo weer boven. Daarna nog even rond gelopen en gingen we weer verder We gingen 15:40 uur weg en toen was het 30 graden. Daarna gingen we naar Kenuna toren. Dit was een Telecommunicatie toren. Hier hebben we wederom uitzicht over Gozo, Blue lagoon en Malta. Hier gingen we rond 16:30 uur weg.

San Blas Bay

Kenuna toren, 1848 telegraph station

Kenuna toren

Om 16:45 uur kwamen we door het dorpje Xewkija heen. We kwamen ook langs de St. John Baptist Church. Hier zijn we even naar binnen geweest. We werden gelijk aangesproken door een vrouw die verteld wat over de geschiedenis van de kerk. Tevens konden we voor euro 3 pp met de lift naar boven toe. Het dakterras van de kerk. We zullen zien. We gingen eerst de kerk even bekijken. Was wel weer indrukwekkend hoe ze dit gemaakt hebben. Ze hebben een kerk in een kerk gemaakt en er totaal 20 jaar over gedaan zei ze. We gingen uiteindelijk wel met de lift naar boven toe. We konden alleen de vrouw niet vinden welke we moesten betalen. Dan bij de terug komst maar even. We gingen 3 hoog. Daar kwamen we op een soort terras waar je rond de kerk kon lopen. We hebben verschillede foto’s gemaakt en uiteindelijk konden we ook nog de toren in. De bel toren zullen we maar zeggen. Hier konden we ook even kijken. We moesten 100 treden op om boven in te komen. Dat ging goed natuurlijk. Daar hebben we zeker een mooi uitzicht over Gozo. Gelukkig luidden de klokken niet..

St. John Baptist church

In de toren het uurwerk van de klok

Daarna gingen we weer naar beneden toe. De vrouw stond al bij de lift. Net dat ze het wist. We hebben haar 10 euro uitgegeven. We moesten via een nooduitgang de kerk verlaten ivm dienst. We gingen daar om 18:00 uur weg. Daarna gingen we naar Mgarr Ix-Xini bay. Hier was eigenlijk niet zo veel, alleen de rit er naar toe was wel leuk. Verder niet zoveel aan. Daarna zouden we nog ergens naar toe gaan maar we moesten dan een stuk omrijden om er te komen. We we uiteindelijk niet gedaan. Dus gingen we maar naar ons hotel toe in Xlendi. We kwamen hier rond 18:25 uur aan. Daar hebben we nog even wat gerust en gingen we maar even wat eten. We hadden zin in wat. Daarna weer naar de kamer toe, en later gingen we nog even wat lopen. We moesten onze koffers weer pakken ivm dat we morgen vertrekken naar het eiland Malta. Hier verblijven we nog 3 dagen voordat we terug gaan naar Amsterdam.

4 Juni 2016
Dag : Zaterdag
Aantal km : 40 km
Weer : 27 graden, later bewolkt
Accommodatie : Hotel Vialla Del Porto, Valletta

Vandaag gaan we hier weg. We verlaten Gozo en gaan weer naar Malta toe. Het waren 3 mooie dagen hier. We gaan nu naar Valletta toe. We stonden weer om 7:30 uur op en 8:00 uur ontbijt. Rond 9:00 uur weer naar de kamer toe en daar hebben we de koffer ingepakt en opgeruimd. Daarna nog even uitchecken. Het was toen 9:30 uur. Daarna gingen we naar de veerboot toe. We proberen de boot van 10:30 uur te halen. Dat moest vast lukken allemaal. We waren mooi op tijd en we stonden in de 1ste rij als nummer 2. Dat moet goed komen. We waren hier al om 9:55 uur. Om 10:30 uur ging de boot weg. We konden op een gegeven moment de boot op en dan maar even op deck kijken. Om 11:00 uur kwamen we aan op het eiland Malta. Even naar buiten rijden en onze eerste stop was Sell mont Bay. Via nauwe paadjes kwamen we er uiteindelijk. Was wel leuk om te zien. Even rond gelopen en foto’s en film gemaakt. Daarna weer op pad.

in de rij voor de veerboot

wij zijn binnen

We verlaten Gozo

Zijn weer aangekomen op Malta

Daarna gingen Fort Campbell toe. Daar waren we 11:50 uur. Hier waren allemaal oude ruines, oud spul dus. Hier gingen we rond 12:20 uur verder. We hebben ook nog wat fruit genomen voordat we weggingen. Daarna gingen we naar Mistery Bay. Daar waren we 12:45 uur, 27 graden. Hier hebben we een stukje gelopen en we zagen op de terug weg een ijsco wagen aankomen. Net dat hij het wist. We hebben elk een beker met ijs gehad met siroop erover heen. Klasse was dit. Net dat hij het aanvoelde. Hier gingen we rond 13:30 uur weer weg. Daarna gingen we naar een TV toren Gahur. Hier waren we om 14:30 uur. Dit is de hoofdzender van Malta. Daarna naar een volgende mast vlakbij in de buurt. Vervolgens naar een Fort Melania. Hier stond ook een mast en wat schotels. Maar daar werden we op een gegeven moment weggestuurd. Hier was ook een school voor de rescue service. We liepen er zo naar binnen, maar we werden er ook zo weer uitgezet.

Fort Campbell

Fort Campbell, uitzicht op Gahur en Valletta

Daarna gingen we naar ons hotel kamer toe. We waren hier rond 16:00 uur. Ze stond al op ons te wachten. Het is een guest house, en er is niet continue een medewerkster aanwezig. Dus ze stond al te wachten. We hebben even ingecheckt. We moesten naar een 2de gebouw toe van Villa del Porto. Even achter haar aanrijden en toen kwamen we ook op onze bestemming terecht. Het zag er goed uit allemaal. Ze heeft ons nog wat informatie gegeven hoe en wat. En ze raadde ons aan om met de veerboot te gaan ipv taxi of met de auto. De veerboot is maar 1,50 euro pp heen en ook weer terug. Dus dit konden we beter doen ipv met de auto. Toen dit allemaal klaar was gingen we ons even opfrissen. Daarna de buurt even verkennen en nog wat kleine inkopen gedaan bij de plaatselijke supermarkt. Toen gingen we even kijken hoever het lopen is naar de ferry opstap plaats. We weten waar we moeten zijn. Uiteindelijk was dit maar 15 minuten lopen. Dat viel wel mee. Uiteindelijk kwamen we ter plaatse. En we konden de opstap plaats vinden van de ferry. Deze gaat om het half uur. Dus dat moet goed komen. De eigenaresse gaf ook nog aan ons door dat er een pizza festival is. Dit was bij een brug.. Deze hebben we natuurlijk even bezocht. Was wel leuk om te zien. Daarna gingen we maar even kijken waar we wat konden eten. Dit hebben we gevonden en we hebben een pizza gehad. Was lekker. Nadat we het betaald hadden gingen we weer op pad. We gaan via ene kleine omweg terug. Bij de haven nog even uitgerust en genieten van  de zonsondergang.

Straatbeeld

De haven nabij Valletta

Pizza festival

In de lokale kerk was een trouw trouwplechtigheid aan de gang, de kerk deuren stonden open dus even naar binnen kijken. We hebben de weg terug gevonden natuurlijk. Toen we bij het hotel kwamen gingen we even uitrusten na deze lange wandel. We hebben even 2 bakjes thee gehad op het terras bij het hotel. Dit konden we gratis pakken. Daar na de kamer en gingen we even douchen, verslag maken en de financiën bekijken. Het is ook weer rondom vuurwerk. Dat doen ze elk weekend in de zomer. Telkens weer ergens anders. We kunnen het in ieder geval wel horen buiten. Misschien kunnen we het bekijken van het dakterras. We zullen eens kijken. Morgen gaan we verder met verkennen van Valletta en rondom ons hotel. Misschien gaan we wel even zwemmen oid. Of eventueel naar Valletta met de veerboot..

Vuurwerk.

5 Juni 2016
Dag : Zondag
Aantal km : 6 km
Weer : 27 graden, later bewolkt
Accommodatie : Hotel Vialla Del Porto in Valletta

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En 8:00 uur ontbijt. Dit was wat soberder opgezet dan andere hotels, maar je kon genoeg krijgen. Rond 9:00 uur waren we klaar. Daarna naar de kamer om even te tandenpoetsen en om 9:15 uur gingen we op pad naar Valletta. Eerst even bij het strand kijken waar we evt zouden kunnen zwemmen. We zullen wel even zien. Rond 9:30 gingen we te voet naar veerboot. Dit was een krappe 20 minuten lopen. We waren mooi op tijd, we konden nog mee. We hebben een retour ticket gekocht en dat koste EURO 5,60 voor 2 personen. Dan zit je niet met jet auto te prutsen, en taxi is te duur. Dit is een goedkopere oplossing. Alles ging goed, was maar een kort stukje, we hebben ook wat foto’s en film gemaakt natuurlijk.

Onderweg naar de veerboot

Onderweg kwamen we langs een rommelmarkt...

Eind bestemming in zicht

We zij met de lift omhoog gegaan

Valleta stad, de excursies kan beginnen want wij zijn boven!

Saluting Battery

Toen we daar aankwamen moesten we met de lift omhoog. We hadden al een kaartje, dus konden we gelijk naar het upper gelegen deel van Valletta. Dit ging ook goed en vanuit daar heb je een mooi uitzicht over de 3 steden.Toen we eenmaal op het upper gedeelte van Valletta waren hebben we daar even wat gedronken en van het uitzicht genieten. Dat was wel mooi. Daarna gingen we aan de wandel en hebben de voetgangers zone opgezocht en daar kon je gezellig lopen. Het was er lekker druk. We zijn ook even langs de buitenkant gelopen van Valletta. Het drupte ook een beetje, maar dat gaf een lekkere verkoeling. Zo ging het de hele dag een beetje door. We hebben op het terras gezeten, bij de MC Donalds wat ijs genomen, souvenirs gekocht, en wat geschiedenis opgesnoven. Waar wij met de ferry binnenkwamen was op het upper gedeelte een soort van  fort, dit was Fort St Angelo. Hier werd om de 4 uur een kleine ceremonie gehouden i.v.m. hoe het er vroeger aan toe ging. Er werd dan op een ceremoniële wijze een kanonskogel afgeschoten. Was wel een leuke happening. Alleen het afschieten van de kanonskogel was een schrik moment, wanneer komt het !

De hoofdstraat van valletta

Het parelments gebouw

Souvenirs gekocht

Even een bakkie doen

Nog even en dan....

We gaan terug met de veerboot

Al met al een voldane dag gehad in Valletta. Morgen gaan we hier weer naar toe dan gaan we de St Johan Cathedral bezoeken. Vandaag was deze dicht. Toen we weer terug waren in het motel, rond 16:25 uur gingen we eerst even wat opfrissen. Daarna gingen we even tanken. We moeten nog 1x tanken i.v.m. dat we de auto as. Dinsdag retour brengen. Maar we hebben niet getankt. Je moest met contant geld in een machine betalen. Dus als je voor 20 euro wou tanken dan stopt hij bij 20 euro. Dus dit hebben we maar even niet gedaan. We gaan morgen kijken, dan zullen ze wel bemand zijn. Daarna gingen we weer naar onze kamer toe, klaar maken voor eten. We gingen dit keer niet zo ver, even 10 minuten lopen en toen waren we al op de bestemming. We hebben lekkere pasta gehad met ijsco na. Daarna gingen we weer naar onze kamer, we waren rond 20:00 uur weer binnen. Daar hebben we het verhaal even gemaakt. We gaan straks ook nog even kijken op ons dakterras.

6 Juni 2016
Dag : Maandag
Aantal km : 4 km
Accommodatie : Hotel Vialla Del Porto, Valletta

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En 8:00 uur ontbijt. Dit was wat soberder opgezet dan andere hotels, maar je kon genoeg krijgen. Vandaag staat oa. de St John’s Cathedral op het programma. We gaan eerst even tanken. De tank moet weer vol voor morgen als we weer terug gaan naar vliegveld. We konden nu met credit kaart betalen.  De tank is weer vol en we gaan weer terug naar het hotel. We laten de auto halverwege de loop rit staan. Dat scheelt weer een paar minuten loop werk. Daarna gingen we weer op pad naar de ferry. We begonnen met lopen om 9:30 uur. We kwamen rond 9:45 uur aan bij de ferry. Nog even wachten, de boot vertrekt om 10:00 uur. Rond 10:15 uur waren we aan de andere kant, hetzelfde waar we gisteren ook waren. We hebben eerst even een bakje koffie gehad. Waren we wel aan toe.

oefening..

Daarna gingen we naar de St. John’s Cathedral toe. Daar was een kleine rij, maar wij hoefden niet te wachten. Er was een wacht rij voor groepen en een aparte rij voor individuele bezoekers ! Hier konden wij naar toe. Dus even betalen a EURO 20 en door een beveiligingspoortjes waren we binnen. Het was zeker indrukwekkend allemaal, alles was bewerkt, de muren, plafonds etc. Ze waren ook bezig met restauraties. Kon je zien hoe ze dat deden. We waren hier om 11.05 uur. We gingen hier weer weg om 12:20 uur.

restauratiewerkzaamheden

Het was de hoogste tijd voor wat eten. We gingen wederom naar Mc Donalds toe. Hier hebben we wat friet gehad en ijsco toe. Daarna gingen we naar de Lower  Garden (op zee nivo) We moesten ongeveer 70 meter dalen.  Daar hebben we wat rond gelopen en toen gingen we met de 14:45 uur boot terug naar de 3 Cities. We waren ongeveer 15:15 uur weer op de kamer. Daar hebben we buiten nog even wat koffie gedronken met een koekje.

We hebben ook nog even kaartje gemaakt. Deze komt als het goed is dinsdag aan bij de familie. We hebben de koffer al een beetje gepakt. Tevens moesten we ook nog even betalen want dat lukt morgen niet meer. We hebben ook nog even gegeten en rustig aan gedaan. We hebben de koffer gepakt en we zijn klaar voor een korte nacht. We gaan er al om 3:50 uur af. We gaan hier 5:20 uur ongeveer weg. Dan zijn we 5:45 uur op vliegveld en dan kunnen we inchecken. En dan even rustig aan doen voordat onze vlucht nar Amsterdam vertrekt. Het was een geslaagde vakantie in Malta.

Lekker druk vandaag in Valletta

Lower Barrakka Garden

Ford St. Elmo

We gaan terug met de veerboot

Nog even binnen kijken bij de lokale kerk bij ons in de wijk..

7 Juni 2016
Dag : Dinsdag
Aantal km : 8 km
Weer : 27 graden,
Accommodatie : Hotel Vialla Del Porto, Valletta

Vandaag gaan we weer naar huis toe. We moeten vroeg opstaan, onze vlucht vertrekt al om 7:50 uur ! We stonden om 3:50 uur op. Daarna klaarmaken voor ontbijt en de koffers checken. Om 5.20 uur gaan we weg en als het goed is zijn we dan 20 minuten later op het vliegveld. Zal wel goed komen. De sleutel kunnen we droppen bij de dropbox van Sixt, deze zit in de aankomst hal. We maken natuurlijk een foto van de auto dat hij er weer staat en dat de tank vol was. Ja alle bewijs hebben we dat we het goed hebben ingeleverd.

Autosleutel in leveren in de drop of box

We hebben eerst even onze bagage afgeleverd en inchecken. We zitten nu wat achterin het vliegtuig. Maar wel bij raam en in het midden. Dat moet goed komen natuurlijk. Daarna gingen we de sleutel inleveren. Hier hebben we ook even een foto van gemaakt voor het bewijs dat we hem inderdaad hebben ingeleverd. Daarna even rond lopen en toen maar door de douane heen. De computers weer uit de tas en door de scan. Geen problemen. Daarna was het tijd voor een bakje thee. Het was lekker rustig op het vliegveld. Daarna gingen we naar de gate toe. Alles verliep volgens plan en het vliegtuig vertrok op tijd om 7:50 uur. Het vliegtuig was helemaal vol. We kwamen rond 11:00 uur aan op schiphol. Vlucht geen probleem onderweg.

Het noordelijke deel van Malta

De Blue Lagoon en Gozo

We moesten nog wel even wachten op de bagage, dat duurde wat lang. Maar de koffers waren er allebei. Daarna naar de uitgang en de bus opzoeken die ons weer naar onze auto bracht. Hij stond er nog. Alles inpakken en we konden weer rijden. Het moest eerst wel even wennen, maar ging goed natuurlijk. Daarna gingen we naar Hepke zijn ouders toe. Deze waren 53 jaar getrouwd en we moesten de server en wat planten ophalen. Hebben we alles maar even in een combi gedaan. Daarna naar huis toe. Daar was ook alles goed natuurlijk. Alles stond er nog en er was 1 plantje overleden, maar dat wisten we. Ze hebben goed op ons huis gepast. We hebben alles weer uitgepakt en de was gedaan en de plantjes behandeld. Het was hier ook mooi weer. Dus konden we ook nog even bijkomen.

Dit was natuurlijk weer een geslaagde vakantie.