Home

<< deel 2 Lees verder >>

Vakantie: Duitsland
24 Juli 2016 t/m 8 Augustus 2016

Rondreis: Heidelberg, Rettenberg, Brannenburg, Langfurth, Fleckl, Bischofsheim, Dortmund.

31 Juli 2016
Dag : Zondag
Aantal km : 255,1 km
Weer : 22 graden, bewolkt
Accommodatie : Panorama-Landgasthof Ranzinger

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Vandaag gaan we weer op pad. We gaan naar Langfurth/Brotjacklriegel toe.  We deden rustig aan vanmorgen, even lekker ontbijten. We gingen uiteindelijk om 9:40 uur weg. We hebben alles weer ingepakt en uitgecheckt. Voordat we weg gingen hebben we ook nog even de auto gecheckt ivm olie peil etc. Alles was goed. We hebben nog wat laatste foto’s gemaakt. Het heeft gister avond veel geflitst rondom. Maar geen omweer gehoord. Wel regen later die nacht.  We zijn klaar voor vertrek en we gaan nu naar Rosenheim toe.  We gaan via Rosenheim, Pfarrkiergen, Schardenberg (O) dan naar Passau. En uiteindelijk komen we in Langfurth aan.

Berggasthaus Kraxenberger, Vandaag gaan Langfurth/Brotjacklriegel

Berggasthaus Kraxenberger

We hebben koffie gedronken bij Pfarrkiergen, bij de MC Donalds. Daar regende het enige tijd. We hebben na de MC Donalds nog even getankt dat was rond 13:00 uur daarna gingen we weer verder. O ja, onderweg hebben we vele zonnepanelen gezien op daken. Ook langs de snelweg tegen een talud aan. Hier kan Nederland nog wat van leren. Wij zitten nog in de begin stadia van zonnepanelen.

zonnepanelen langs de snelweg

een regen buitje

In Passau zijn we nog in de St. Severin kerk bezocht. En over een grote brug gelopen welke een rivier kruisde. Dit was rond 15:00 uur. daarna verder gereden en toen gingen we de Donau over en reden we langs de Donau verder richting Langfurth. Hier kwamen we tegen 16:00 uur aan. Het was hier wel mistig. We zitten hier 920 m hoog ten opzichte van zee niveau. We hebben even ingecheckt en daarna gingen we even bij komen op de kamer en hebben we even een stukje gelopen.

heel veel zonnepalen..

Passau, hier  staan we op een brug over de Donau!

St. Severin Zu Passau

we gaan met de auto door smalle straatjes van Passau

na mate we dichterbij Panorama-Landgasthof Ranzinger komen, hoe meer nevel ontstaat

Panorama-Landgasthof Ranzinger

Morgen gaan we naar een uit kijk toren toe en een mast welke we lopend moeten bereiken. We zijn even met de auto naar de parkeerplaats gereden waar het begint. Het moet te doen zijn. Maar dan moet het weer wel even wat beter worden. Laten we hopen. Volgens het weer bericht wel dus. Morgen moet het opklaren zeggen ze. Daarna naar hotel toe en hebben we wat gegeten. Waren we ook wel aan toe. Daarna nog even naar buiten maar het werd steeds mistiger. Dus wij maar naar binnen toe en naar de kamer. Daar hebben we het verhaal even gemaakt en nog wat lounchen. Wat we uiteindelijk morgen gaan doen dat zien we dan wel weer.

1 Augustus 2016
Dag : Maandag
Aantal km : 160,5 km
Weer : 23 graden, zonnig weer
Accommodatie : Panorama-Landgasthof Ranzinger

Voor dat wij op bed gingen vannacht regende het aardig. Nu maar hopen op mooi weer morgen… Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Dit zag er ook weer goed uit natuurlijk. Het weer is goed te noemen. We hebben wat broodjes klaar gemaakt voor het middag eten. En wat fruit meegenomen. Nog een beetje laaghangende bewolking maar dat mag de pret niet drukken. We gaan vandaag de mast op Brotjacklkriegel bezoeken en een uitkijk toren. We gingen om 9:00 uur weg vanaf de kamer. We moeten een klein stukje met de auto rijden naar de start van de loop. Daar stond dat de loop 2,5 a 3 uur duurde ! Maar dat bleek in werkelijkheid 0,5 uur te zijn. Je kan ook een belevenis pad lopen en daar kan je dingen over de natuur te weten te komen. Dus planten opzoeken of dat ze muziekinstrumenten van hout hebben gemaakt en die kan je dan proberen. We kiezen voor de makkelijke weg en het duurde inderdaad zo’n half uur. Rond 9:30 uur waren we dus bij de mast. Er is dus ook een uitkijk toren, maar deze is pas rond 10:00 uur open. Dus we hebben wat rond gelopen en rondgelopen in het bos. Rond 10:30 uur gingen we de uitkijk toren in. We moesten EURO 2,- betalen om er in te mogen.

verschillende houtsculpturen te zien langs de loop route..

Dus wij de uitkijk toren in. Was een easy walk omhoog. Op een gegeven moment kwamen we boven en daar had je een mooi uitzicht rond om. Je kon zelfs Tsjechië en Oostenrijk zien. Er hangt ook een webcam, dus mensen kunnen live zien hoe het erbij staat. Dus ze konden ook ons zien. Dat is wel grappig. Er zullen vast mensen ons gezien hebben op de webcam. Daarna gingen we naar beneden toe en hebben we een bakje koffie gedronken. Nog even na genieten en toen was het weer tijd om verder te gaan. We waren rond 11:45 uur weer bij de auto. Even naar het hotel rijden en even kijken wat we nu gaan doen.

Bayerische rundfunk - Brotjacklriegel

Uitkijktoren met Webcam

tijdens het traplopen in de uitkijktoren, het lijkt wel een klein museum

Traplopen

voor we weg gaan nog even een bakje koffie onderin de uitkijktoren

We gaan naar nu Hoher Bogen toe, hier staat ook een mast op een berg. We gingen om 12:20 uur weg. Het was in totaal 1,5 uur rijden dat is 78 km rijden met de auto. Onderweg hebben we een broodje gegeten, dit was om 12:50 uur En even in de zon gezeten. Daarna gingen we weer verder en om 13:10 uur kwamen we bij de Lidl aan om nog wat boodschappen op te halen. Dit was in Viechtach. Om 13:25 uur gingen we daar weer weg.  We waren om 14:00 in Hoher Bogen op parkeerplaats. Het was 18 graden toen.  We moesten een half uur lopen om bij de zendmast te komen. Daar hebben we wat brood en fruit gehad en rondgewandeld. Daarna gingen we weer naar beneden toe. Het was tijd voor koffie en een zelfgemaakte taart. Dit werd een appeltaart. Was lekker. We waren overigens 16:30 uur bij de auto.

onderweg weer veel zonnepanelen gespot

Viechtach

op naar Hoher Bogen

Genieten van het uitzicht op 976 meter hoge Hoher Bogen berg waar ook de Sendemast staat van de B.R.

Daarna proberen we Sektor F te bereiken. Dit is een historisch herdenkingspunt. Maar we moeten hier een tocht van ruim 3 km overbruggen. En Sektor F was open tot 17:00 uur. En je kan er ook naar boven toe klimmen, rond de 250 trappen omhoog. Dus dit gaan wij niet redden. We hebben wel een afstandsfoto gemaakt en hiermee moeten we het doen.

Hoher Bogen 976 m.

We gaan terug gaan naar ons hotel. We waren hier om 18:00 uur. Het was 19 graden. We gingen eerst even wat bekomen en opfrissen. Rond 18:45 gingen we eten. Daarna naar onze kamer het verslag maken en de koffers al pakken voor vertrek morgen. Morgen verlaten we dit en gaan naar onze volgende onderkomen voor 3 dagen.

het is mooi weer, we zien de zendmast van Brotjacklriegel..

de zon gaat onder achter de bergen

elke avond maken we een verslag van wat we gedaan en gezien hebben...

nog een laatste blik na de zonsondergang

2 Augustus 2016
Dag : Dinsdag
Aantal km : 294,8 km
Weer : 12-19 graden

Panorama-Landgasthof Ranzinger

Vandaag wederom om 07:30 uur opgestaan. En om 08:00 uur ontbijt. Vandaag gaan we weer op pad. We gaan naar Fleckl toe, Hotel Barbara. Na het ontbijt gingen we onze koffers en spul pakken en alvast wat naar de auto brengen. Daarna nog even terug naar de kamer om de laatste dingen te bekijken en dat de kamer leeg is. Daarna naar beneden toe om uit te checken. We moesten het eten ook nog even betalen. Daarna gingen we op pad. We gaan onderweg een aantal masten bekijken die Hepke wou zien en dan is onze eindbestemming Fleckl, Hotel Barbara. We gaan om 9:30 uur weg uit Langfurth, het was toen 17 graden.

onderweg mogelijk file! en ook hier gaan we over een brug, over de Donau

l
angs de snelweg 70 ongelofelijk veel zonnepanelen, zie ook Google maps!

Onze 1ste stop was om 10:55 uur, Regensburg/Ziegetsberg. Het was toen idem 17 graden. Voor Regensburg regende het wat. Toen we er waren was het droog. We gingen daar om 11:15 uur weer verder. De benen even strekken en wat fruit genomen. Daarna gingen we naar Hohen Line, Keilberg Hier waren om 11:45 uur, het was toen 18 graden. Hier hebben we ook even rondgelopen.

Regensburg/Ziegetsberg

Hohen Line

het regent een beetje...

We gingen 12:20 uur weer verder. We waren nog maar net weg, begon het wat te regenen. Onze volgende stop was Amberg/Hirschau. Hier kwamen om 13:25 uur aan. Het was toen 18 graden. Hier werden werkzaamheden aan de mast verricht, heis werkzaamheden tbv VHF DAB+.

Amberg/Hirschau Hijs werkzaamheden in de mast

We gingen hier om 13:50 uur weg. Onderweg hebben we nog even bijgetankt (de auto dus) en wij een ijsco. Toen was het 14:25 uur Daarna gingen we naar onze eindbestemming. Naar gelang we dichterbij kwamen werd het kouder! En ook vochtiger. We hebben een record diepte punt kwa temperatuur bereikt. Het was 12 graden en veel mot regen. We zitten in de wolken ! Ja dit is twee strijdig.

Toen we aankwamen even inchecken en de kamer even bekeken. Zag er goed uit, alleen het uitzicht komt de komende dag wel. Het is nu mistig.  Daarna gingen we even wat verkenen. De kabelbaan alvast even opzoeken en die blijkt 200 m verder te zitten. Dus kunnen we lopend bereiken. We hebben ook even wat boodschappen gedaan in de winkel. En natuurlijk een kop koffie en muffin gehad.  Daarna gingen we weer terug, we hebben nog geen zin in eten. Toen we aankwamen gingen we eerst het verhaal maar even doen. Terwijl we dit verhaal maken om 18:30 uur regent het nog steeds. We gaan straks wat eten op zoeken en dan komen we later even terug. De verwachting kwa weer voor woensdag en donderdag is: Woensdag droog en bewolkt donderdag zon en 30 graden !! Ja het slaat nergens op deze zomer.

Fleckl, Hotel Barbara

eerst het verslag maken en dan straks op zoek waar we kunnen eten...

3 Augustus 2016
Dag : Woensdag
Aantal km : 224,5 km
Weer : 18 graden
Accommodatie : Hotel Barbara

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Toen we de gordijnen open deden, was het nog steeds mistig. Nu maar hopen dat het wat opklaart straks. We gaan vandaag niet naar Ochsenkopf met de gondel. We gaan wat andere masten opzoeken en van de natuur genieten. Maar eerst ontbijt. Dit zag er goed uit en je had ruim keus. We hebben weer goed ontbeten. We hebben een broodje voor onderweg meegenomen. Verder was alles Oke. Daarna naar de kamer toe en klaar maken voor vertrek. We gaan om 9:45 uur weg. Het was nog telkens mistig en 14 graden. Het was nog wel droog toen we weg gingen.

Onze 1ste bestemming was Bayreuth/Ochsenberg. Deze mast locatie was makkelijk te bereiken. We waren hier om 10:15 uur. We gingen rond 10:45 uur weer weg.

Ludwag/Bamberg

Bamberg/Kalberberg

Onze volgende bestemming was Bamberg/Kalberberg. Hier waren we om 11:45 uur. We gingen hier om 12:00 uur weg. Toen we weg gingen begon het te regenen. De temperatuur was 19 graden. We hebben bij deze mast wat gegeten. Toen gingen we naar Bamberg/Geisberg. Daar negeerde we een verbodsteken. We moesten toen we bij dat bord waren nog twee km rijden. Wij dachten, we gaan gewoon door rijden. We hebben het bord niet gezien. We waren hier 12:20 uur. We gingen rond 12:45 uur weer weg.

onderweg naar Waldstein

Toen gingen we naar onze laatste bestemming voor vandaag. Dit was Waldstein. Maar halverwege de rit begon het weer te regen en de mist kwam ook weer opzetten. We waren bij het startpunt om 14:05 uur. We konden niet verder met de auto. Ook hier was een verbodsbord. We konden niet met de auto de weg op. Het regende ook nog wat en we hebben besloten om een stukje te lopen! Ondanks de regen. We moesten in totoaal 1,8 km omhoog klimmen. Dus wij de jas aan en paraplu bij de hand begon het avontuur met het lopen naar de mast. Na een zware tocht en laag hangende mist en regen en natte voeten en kleding kwamen we uiteindelijk bij de mast. Deze stond in de mist. We zagen deze eerst niet maar Hepke heeft hem gespot en we konden er naar toe lopen. Maar nog stond deze in de mist. Hier hebben we even een tijdje gewacht en het klaarde zowaar wat op. Het werd droger en Hepke heeft zijn foto’s kunnen maken. Naar dit gedaan te hebben zijn we weer terug gegaan naar de auto. De terugweg gaat altijd sneller dan de heen weg.

Toen we bij de auto aankwamen was het droog. We waren hier weer om 15:40 uur. De jas en paraplu in de auto en TomTom geraadpleegd voor de terug reis. Dit ging natuurlijk weer goed en we waren hier om 16:20 uur bij Hotel Barbara. Bij terugkomst naar het hotel zagen we voor het eerst Ochsenkopf staan op de berg.

Op de kamer in Hotel Barbara hebben we onze natte kleding uitgedaan en buiten gehangen voor drogen. Daarna even bij komen en gingen we even wat lopen rondom. We gaan even naar de opstap plaats van de gondel morgen, deze was nu natuurlijk al dicht. Daar vlakbij was een restaurant, maar deze bleek ook al dicht te zijn. Ja waar moeten we nu eten. Dus wij de auto in en TomTom geraadpleegd en deze bracht ons wel bij het restaurant maar deze waren dicht of verlaten.

Ja wat nu.. na enige speurwerk kwamen we bij Museo terecht. Hier kon je ook naar een museum maar je kon hier ook eten. Dit hebben we dan maar even gedaan. We hebben een stuk vlees van EURO 16,90 gehad. Dan had je alleen het vlees maar. We hebben er ook nog wat krul patat en BBQ saus erbij genomen. Maar dit moest je wel apart bij bestellen. Totaal koste dit grapje EURO 50,50 Maar dan had je ook wat.  Daarna gingen we nog even naar de winkel toe om een toetjes te halen. Dit was maar EURO 1,50 voor 2 Erhman toetjes. Lekker hoor. Daarna naar Hotel Barbara. Hier hebben we het toetje lekker opgepeuzeld in de lounge kamer. Daarna het verhaal nog even gemaakt en bespreken wat we morgen allemaal gaan doen. Dit zien jullie morgen weer.

Hotel Barbara

4 Augustus 2016
Dag : Donderdag
Aantal km : 28 km
Weer : 25 graden
Accommodatie : Hotel Barbara

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Toen we vanochtend uit het raam keken zag het er mooi uit. Dus we kunnen met de gondel naar boven toe. Naar Ochsenkopf naar 1024 m. Maar eerst weer even ontbijten.  We waren rond 9:00 uur klaar. Nog even tandenpoetsen en om 9:30 uur waren we bij de kabelbaan. We konden dit lopend doen, Opstap plaats is zo’n 250 m verder. We hebben een kortingskaart van Hotel Barbara gekregen. Hier hadden we dus wat korting op de prijs. Toen we de kaartjes hadden konden we met de kabelbaan de hoogte in. Het was er nog niet druk. We zaten om 9:40 uur in de gondel en we waren om 9:50 uur boven. De rit was lekker rustig en we konden goed om ons heen kijken. Daar hebben we wat rond gewandeld, ruim de tijd genomen en van de omgeving te genieten, natuur, ver gezichten etc.

Er stond natuurlijk ook weer een mast en er waren ook werkzaamheden aan de toren. We denken onderhoudswerkzaamheden. We gingen ook nog een uitkijktoren in. Op deze toren stond de 1ste zendmast in 1958, daarna werd deze verplaatst en later werd de huidige toren gemaakt. Deze staat er nog telkens natuurlijk. Na de uitkijk gingen we even koffiedrinken met een taartje. Daarna nog wat verder gelopen en van de natuur genieten en de rust die er heerst. Het werd wel drukker met toeristen en vele mountain bikers. Die omhoog gaan met de gondel en naar benden racen waar de start is van de gondel. We hebben ook nog even een ijsco gehad.  We hebben ook nog een broodje gehad op een soort van een loungebank.

we zijn onderweg...

we zijn boven!

op deze uitkijktoren stond de 1ste zendmast in 1958,

het maken van een bouwstelling!

oorspronkelijk voetstuk van de mast uit 1958

Halo om de zon.

Een kring om de zon, daar huilen vrouw en kinderen om; een kring om de zon, water in de ton. Vaak is het een voorteken van slecht weer.

zo kan het ook,  je de fiets mee nemen..

of je fiets de berg op....

wij gaan weer terug

deze jongens hebben we al eerder gezien boven met de fiets, en gaan dus nog een keer naar boven..

Ochsenkopf Sud

We gingen om 14:00 uur weer weg vanaf de berg naar beneden met de gondel. We waren 14:30 uur weer op de kamer. We kregen vanmorgen tijdens ontbijt nog een tip. Dat er in Bischofgrun een Summer Lounge is. Dit was bij Selbahn Nord. Wij moesten in Seilbahn Sud opstappen om boven te komen. Dus we gingen met de auto daar naar toe naar Bischofgrun. Daar werden we even wat omgeleid om dat het hoofdparkeerplaats al vol was. Dus we werden ergens anders heen gebracht en dat was goed aangegeven natuurlijk. We kwamen van boven aan de fair op. De auto even parkeren. Het plaatsje daar was wel iets meer te doen waar we nu zitten, maar dat wisten wij voor die tijd niet.  Bij dit Seilbahn station was ook een rodelbaan en je kon er ook ski springen etc. Een gezellige boel dus. Er waren ook oldtimers die je kon bekijken. We hebben hier wat rondgelopen. Het was net een bedrijvencontact dag. Een ieder kon zijn of haar product verkopen. Maar het was wel een gezellige boel. We hebben nog wat koffie gedronken en later een grillsteak. Dit was lekker allemaal.

aktiv ER LEBEN - Bei uns im Fichtelgebirge

Sommer Lounge

sneeuwschuiver

sneeuwkanon

voor we weggaan nog even een broodje vlees

We gingen om 17:30 uur weer naar huis toe. Onderweg hebben we nog even wat geld gepind  en zijn we naar de winkel geweest. Daarna naar ons hotel gegaan. Daar hebben we een lekker toetje gehad en hebben we het verhaal even gemaakt. Morgen gaan we weer op pad. Ze hebben niet zulk mooi weer verspeld voor morgen. Maar dat zien we morgen wel weer even natuurlijk.

de bank - Sparkasse

Hotel Barbara, onze balkon!

de lounge kamer

daar achter de slaapkamer

5 Augustus 2016
Dag : Vrijdag
Aantal km : 300,1 km
Weer : 21 graden, later op de dag een bui.
Accommodatie : Rhonhauschen

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Vandaag gaan we weer op pad. We hebben weer heerlijk ontbeten in Hotel Barbara. We hebben rustig aan gedaan. De koffers ingepakt en rond 9:15 hebben we uitgecheckt. We gingen om 9:30 uur weg. Het was toen 15 graden. We waren om 11:30 uur in Würzburg. Dit was wel een drukke stad. Maar we hebben het gered. We kwamen bij de masten. Daar hebben we een banaan en wat brood gegeten. Ook even eens stukje gelopen en diverse masten op de foto gezet.

Rijkswaterstaat aan het werk, grasmaaier!

Würzburg

We gingen om 12:20 uur weer weg.  Daarna gingen we weer verder. We gaan nu naar Kruizberg Rhon. Onderweg hebben we een vertraging gehad van rond 12 minuten ivm werkzaamheden aan de weg. We hebben onderweg ook nog even getankt. Dit was om 13:30 uur. Daarna bij een wegrestaurant wat er vlak bij was hebben we koffie met een koekje gehad. Om 14:00 uur gingen we weer verder op pad. Om 14:20 uur waren we bij het Klooster, Kreuzberg. Hier hadden we ook geboekt, maar dit was dicht. Het was hier 20 graden.

lekker druk en vertraging...

richting Bischofsheim, Rhonhauschen

We gaan eerst langs Kreuzberg. Hier staat een klooster en ook 3 kruizen. Hier staat ook een mast. We hebben hier ook nog een souvenir gekocht. Uiteindelijk gingen om 16:30 uur weer weg. Daarna gingen we onze onderkomen voor 2 nachten opzoeken. Net toen we aankwamen bij het hotel begon het te regenen. Het was toen 16:40 uur en 16 graden. We hebben even ingecheckt en we hebben een zeer ruime kamer voor ons doen. Daarna even bekomen en hebben we alle even wat uitgepakt. Daarna om 17:45 gingen we wat eten. Dit was ook lekker. We hebben varkenshaas medaillon gehad. Na het eten gingen we nog even naar het dorpje Bischopheim toe voor boodschappen. We hebben uiteraard weer een supermarkt gevonden REWE. Daarna gingen we weer naar ons hotel toe. We waren 19:30 uur terug. Hier hebben we het verslag even gemaakt en nog even besproken wat we morgen gaan doen.

Klooster Kreuzberg

de Kerk Kreuzberg bij het klooster!

we gaan nu naar onze Accommodatie: Rhonhauschen

Accommodatie: Rhonhauschen

het blijft dus niet droog..

de supermarkt die we zochten

6 Augustus 2016
Dag : Zaterdag
Aantal km : 210,7 km
Weer : 22 graden
Accommodatie : Rhonhauschen

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Het ontbijt was een beetje raar. Het was allemaal uitgemeten kwa broodjes en beleg wat betreft kaas, worst en vlees. Wij hebben nog wat broodjes weten te bemagtigen en we hebben genoeg om ook nog wat brood mee te nemen. Wel raar allemaal. Het is dus niet onbeperkt eten zullen we maar zeggen. Maar goed. We hebben het weer gered. Daarna gingen we weer naar de kamer toe en even opfrissen. We gingen om 9:45 uur op pad. Het weer was zonnig en wat bewolkt. We gaan eerst naar Heidelstein. Hier waren we om 10:00 uur. We gingen een verboden weg in. Er was een parkeerplaats maar wij reden gewoon door. Toeristen he. We kwamen bij de antenne aan en daar hebben we even rondgelopen en foto’s gemaakt. We gingen rond 10:30 uur weg.

We gaan rond 10:30 uur weg nu naar Inselsberg...

instappen en dan gaan we verder

De volgende bestemming was Inselsberg. Dit ligt in de voormalige DDR. Hier waren we 11:50 uur. Hier hebben we rondgelopen en ook wat koffie gedronken. Er waren allemaal toeristen daar. We gingen hier om 13:45 uur weer weg. Daarna op de terugweg kwamen we een waterval tegen. Deze hebben we even bezocht. Trusetaler Wasserfall. Hier hebben we rond drie kwartier geweest. EURO 2,- parkeren en EURO 4,- totaal aan entree bij waterval.

auto geparkeerd bij Inselsberg

terras met mooi uitzicht

Trusetaler Wasserfall, kassa!

Trusetaler Wasserfall

Na het bezoek aan de Trusetaler  Wasserfall gingen we weer op pad. Maar om 15:00 uur kwam er een lampje naar voren en die wilde wat zeggen. Dit is al eens vaker voorgekomen in Nederland. Het heeft te maken met de uitlaatgassen van de auto. Dit kan natuurlijk komen omdat we evt verschillende diesels hebben getankt, de auto rijdt in de bergen, omhoog en omlaag…Dus we hebben rustig aan gedaan en maar naar hotel gereden. We waren rond 16:00 uur weer bij het hotel. Daar hebben we ook even onder motorkap gekeken en we zagen dat er geen slangetjes kapot waren. Daarna hebben we Jelle Geert even een berichtje gestuurd. Hij belde mij al op. Ze waren op de camping. De situatie even uitgelegd en hij gaf wat tips. Deze hebben we later even uitgevoerd aangezien we nog wat boodschappen hebben gedaan in het dorp. We waren rond 17:00 uur bij de winkel en het lijkt goed te gaan. We kijken het even aan hoe het zich ontwikkeld. We waren weer bij het hotel om 17:40 uur.

Daarna gingen we wat eten. Dit was rond 18:00 uur. We hebben hetzelfde gegeten wat we gisteren ook hadden. Dat beviel goed. We waren rond 19:00 uur waren we klaar met eten. Daarna gingen we nog even naar Kreuzberg toe voor de zonsondergang. Dus we moesten weer een stukje rijden. We gingen om 19:30 uur weg en 19:45 waren bij Kreuzberg. Daar gingen we weer even naar de mast toe en daar was ook een samenkomst van een groep mensen. We hebben de zonsondergang bekeken en het werd er alleen maar drukker op de berg. Toen wij weg gingen rond 21:00 uur kwamen er nog telkens mensen aan. Wij waren rond 21:20 uur weer bij het hotel. De auto heeft zich nog goed gehouden. Al heeft hij stationair wel een bijgeluid. We houden het in de gaten. Daarna gingen we even het verhaal maken en gingen we ons klaar maken voor vertrek morgen. Morgen gaan we naar Dortmund- Witten

op de berg Kreuzberg, zonsondergang

7 Augustus 2016
Dag : Zondag
Aantal km : 371,9 km
Weer : 26 graden
Accommodatie : Ardey Hotel

Vandaag wederom om 07:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Vandaag gaan we weer op pad. We gaan naar Dortmund toe. Maar eerst nog even ontbijten hier. We gingen dus om 8:00 uur ontbijten. Het was hetzelfde als gisteren alleen kregen we nu meer vlees op het bord. Maar goed. Het was natuurlijk wel lekker. Daarna gingen we weer naar de kamer toe en de koffers inpakken en alles bij elkaar zoeken. Daarna gingen we het spul naar de auto brengen en gingen we uit checken. Het eten kwam ook nog bovenop de kamer prijs. Dit was in orde natuurlijk. We hebben de auto nog even gecheckt op olie peil etc. Alles is goed. We zullen zien dat het lampje ook weer gaat branden. We gingen om 9:30 uur weg. Het was zonnig weer.

Fulda/Maberzeil

Onze 1ste bestemming was in Fulda. Dit was na 28 km rijden. Hier kwamen we om 10:10 uur aan. Daarna gingen we naar de 2de mast toe in Fulda. We moesten even omrijden in verband met weg werkzaamheden. Toen hadden we nog 1 mast in Fulda te bezichtigen. We hebben hier ook even een appel opgegeten. We gingen om 10:55 uur weer weg.  Onze volgende bestemming is Rimberg. Dit was bij een groot tankstation. We waren hier om 11:30 uur. We moesten hier een klein stukje lopen om bij de mast te komen. Bij deze mast hebben we wat brood opgegeten wat we vanmorgen klaar hebben gemaakt. Het was ongeveer een kwartiertje lopen. Er stond een bordje bij welke kant we moesten uit lopen. Dat scheelt weer. Toen we weer terug kwamen hebben we bij de wegrestaurant een ijsco opgehaald. Deze hebben we even lekker opgegeten. We gingen hier om 12:30 uur weg.

Daarna gingen we onze weg vervolgen richting Dortmund. We waren om 14:30 uur in Biedenkopf, na een kleine omweg. De weg die TomTom aangaf was niet helemaal goed. Hepke is hier tig jaar gelden ook geweest. Hij zag toen we op weg waren naar Biedenkopf nog een naambordje en een weg waar je niet in mocht. Deze was afgezet. Maar hadden we dit gelijk maar gedaan want uiteindelijk moesten we die weg wel in die afgesloten was. Er gingen meer mensen langs. Want deze weg leidde je tot de afslag naar een rodelbaan. En verder activiteiten. En dus ook een parkeerplaats voor de auto’s waar je dus wat rond kan lopen. Deze weg hebben wij dus ook genomen en natuurlijk kwamen we dus bij de mast. We hebben hier wat rondgelopen en om 15:10 uur gingen we weer weg richting ons verblijf in Dortmund- Witten

Dortmund- Witten

Rond 16:00 uur hebben we even getankt bij een Shell pomp, V-power. Dit kost EURO 1,25 per liter!!  Maar goed, even goede diesel in de auto doen. Het was toen 27 graden. Om ongeveer 17:15 uur kwamen we aan in Dortmund bij ons hotel voor 1 nacht. Daarna even inchecken en even de kamer beken en Wifi geprobeerd. We hadden veel berichten aangezien we een paar dagen geen internet hadden gehad. De kamer ziet er goed uit en het hotel natuurlijk ook. We hebben alles op de kamer gebracht en even uit rusten van de lange rit en daarna gingen we even eten in het hotel. We waren de enige. Was wel lekker. Het was ongeveer 18:15 uur toen we aan het eten gingen. Daarna nog even wat rond lopen in Dortmund (vlakbij het hotel) Daarna gingen we nog even het verhaal maken en de foto’s veilig stellen. Morgen gaan we hier al weer weg. We verlaten Dortmund en gaan naar Nederland toe.

8 Augustus 2016
Dag : Maandag Zondag
Aantal km : 371,4 km
Weer : 20 graden
Accommodatie : Stal 59, Drachten

Vandaag wederom om 7:30 uur opgestaan. En om 8:00 uur ontbijt. Vandaag gaan we weer op pad. We gaan weer naar huis. Maar eerst even ontbijten in het hotel. Dit zag er goed uit. Goed verzorgt. Er waren niet veel mensen in het hotel. Maar dat geeft niets natuurlijk. We hebben dus lekker ontbeten en we hebben ook even een broodje meegenomen voor onderweg. Na het ontbijt gingen we weer naar de kamer. Daar hebben we de koffer even ingepakt. Daarna brachten we deze naar de auto toe. Daarna even uit checken en kunnen we weer op pad. We gingen uiteindelijk om 9:45 uur weg. We hebben even de olie peil gecheckt. Alles goed.

Daarna gingen we naar Langenberg. Hier waren we ongeveer 10:15 uur. We hebben wat foto’s en film gemaakt. We gingen uiteindelijk om 10:50 uur weer weg. Nu richting Dortmund. Hier waren we om 11:30 uur. Hier gingen we naar de Florianturm, mast toe in het midden Dortmund. Deze stond in Westfalenpark. Helaas was de mast gesloten. Bovenin zit er een restaurant. En deze is op maandag en Dinsdag gesloten. Helaas voor ons. Maar we hebben wel afstandsfoto’s gemaakt en even rond gelopen. Daar hebben we ook een banaan op gegeten. We gingen om 12:00 uur weg.

Langenberg

Daarna gingen we naar Munster. Vlak voor Munster begon het te regen. En uiteindelijk kwamen we om 13:00 uur bij de mast in Munster. Daar hebben we wat rondgelopen en een broodje gehad.  We gingen daar om 13:30 uur weg. Daarna klaarde het weer op. Het werd beter. Vervolgens gaan we verder naar Nederland via Lingen. En daar wederom een stop om 14:30 uur. Daar hebben we even rust genomen en de mast op de foto gezet. We gingen daar om 15:00 uur weer weg. Onze eind bestemming is nu Drachten. Bij Emmen de grens over en via de N381 zo naar Drachten toe. We waren rond 16:30 uur thuis in Drachten.

Neem de afslag, Munster..

Munster/Baumberg

Onderweg naar Lingen, nog 21 kilometer

Neem de afslag..

We hebben een prachtige vakantie gehad. Veel gezien en gewandeld. Totaal hebben 3860 km gereden en 32 mast stops is het nu tijd voor rust. We hebben totaal 7 hotels gehad.